Dette kan du gjøre for å være bedre forberedt ved hendelser

Egenberedskapsuka 2023 gjennomføres fra mandag 30. oktober til søndag 5. november. I årets Egenberedskapsuke blir alle innbyggere oppfordret til å øve og ta nødvendige grep for å styrke egenberedskapen.

Hele Norge øver

Øvelse gjør mester. Det gjelder også for krisehåndtering.

– Ta praten med de rundt deg om hva som kan skje og hvordan dere skal håndtere det. Øvelser gir oss bevissthet, kunnskap og trening. Da står vi bedre rustet til å komme oss gjennom små og store kriser, sier beredskapskoordinator i Porsgrunn Fred Inge Skjærum.

sikkerhverdag.no finnes fire enkle øvelser alle kan gjennomføre på mobilen, og mange gode tips om hvordan man kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon.

Egenberedskap Lager Dsb Simen Preståsen

Du er en del av Norges beredskap

Ved store hendelser og kriser som rammer mange, kan ikke alle få hjelp med en gang. Da må myndighetene prioritere hjelp til dem som trenger det mest.

Det betyr at mange innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgangen på rent drikkevann – eller det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

– Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap, sier Skjærum.

Dette bør du ha hjemme

Tenk igjennom hvilke farer og ulykker som kan ramme deg hjemme, og forbered deg best mulig. Hvis strømmen blir borte eller du blir isolert av været i flere dager, bør du være rustet til å klare deg selv i minst tre døgn.

Se eksempel på beredskapslager på sikkerhverdag.no

Oppmøtesteder ved langvarig bortfall av elektronisk kommunikasjon

I en slik situasjon vil være svært vanskelig å komme i kontakt med nødetatene, kommunen eller familie og venner. Porsgrunn kommune har flere faste oppmøtepunkter.

På oppmøtepunktene kan innbyggere få informasjon og melde behov for assistanse fra nødetater. Der vil du møte representanter fra kommunen, som kan varsle nødetatene om din situasjon.

Les mer her:

Oppmøtesteder ved langvarig bortfall av elektronisk kommunikasjon i Porsgrunn kommune

Egenberedskap Bortfall Mobilsignal Dsb

Dette gjør vi i Porsgrunn under Egenberedskapsuka 2023

I tillegg til å informere i våre informasjonskanaler, skal Sivilforsvaret, Grenland brann og redning, Porsgrunn Røde Kors og Sanitetskvinnene ha en stand på Universitetet i Sørøst-Norge, studiested Porsgrunn, tirsdag 31. oktober kl. 10-14

Feieravdelingen i Grenland brann og redning tar med seg brosjyrer i kampanjeuken. Brosjyrene blir lagt i postkassene der de befinner seg.

Om Egenberedskapsuka

Egenberedskapsuka arrangeres av DSB i samarbeid med kommuner, statsforvaltere og sivilforsvarsdistrikter over hele landet.

Egenberedskap Vann Dsb