Utdeling av musikk-, idrett- og porselenstipend

Tidenes første musikkstipend ble delt ut under Kulturnatt Porsgrunn, sammen med tre idrettsstipend og Porsgrunns Porselensstipend. Stipendene ble delt ut under "Heder ved ælva" i Ælvespeilet 12. november.

Musikkstipend

Porsgrunn Musikkråd og kommunen har i år opprettet et musikkstipend for unge utøvere. Stipendet skal deles ut hvert år til en eller flere unge, talentfulle musikerspirer mellom 13 og 20 år.

Stipendet er på 10 000Kr, og skal brukes til spilletimer, reise eller andre ting som utvikler talentet.
Det ble nominert veldig mange gode kandidater. Musikkrådet ønsker å gi to lokale talenter musikkstipend i år.

Leder av musikkrådet, Ragnhild Klingberg, delte ut stipendene.

AJNA MENON
Stipendet går til Ajna Menon.

Ajna er 15 år, spiller trompet, går på musikklinja ved Skien videregående skole og på kulturskolen i Porsgrunn. Spiller i Porsgrunn pike- og guttekorps, Regionkorpset i Sør, Porsgrunn Janitsjar og Porsgrunn kulturskole.
Ajna ønsker å kjøpe seg sin egen trompet, og stipendet kommer godt med for å kunne skaffe seg et instrument av god kvalitet.

Vi gratulerer med stipend, og ønsker lykke til med musikken!

HARRY LI
Stipendet går til Harry Li.

Harry spiller fiolin. Han startet i kulturskolen da han var 5 og et halvt år gammel.
Harry ble antatt ved Norges musikkhøgskoles talentutviklingsprogram som 12-åring. Der deltar han fremdeles.

Året etter ble Harry opptatt i Oslo filharmoniens program for unge musikere, kalt Ung Filharmoni, der de unge får kursing og plass ved siden av de profesjonelle musikerne i orkesteret og spiller konsert sammen, innenfor Filharmoniens ordinære høstprogram i Oslo Konserthus. Han deltar på Ung Filharmoni igjen i høst.

Han spiller i Telemark Symfoniorkester og har medvirket i Vestfold Symfoniorkester.

Vi gratulerer med stipend, og ønsker lykke til med musikken!

Idrettsstipend

I Porsgrunn finnes det mange aktive lag og foreninger hvor barn og unge kan utvikle sine talenter. Porsgrunn Kommunes idrettsstipend er opprettet for å være til hjelp for lovende utøvere i deres utvikling.

Det deles i år ut tre stipend a 10 000kr.

Leder av Porsgrunn Idrettsråd, Jon Skriubakken, delte ut stipendene.

Årets idrettsstipend går til:

Tora Bøgeberg Lilleaas 16 år - friidrett og representerer Eidanger IL.
Hun har sine spesialøvelser på 100m og 200m.

Trener på Telemark Toppidrettsgymnas, i friidrettshallen i Bærum og hospiterer på juniorlandslaget som en av to jenter.

En verdig vinner av idrettsstipend 2022.

Synnøve Ballestad 15 år - bueskyting og representerer Grenland Bueskyttere med treningsanlegg på Kjølnes.

I Synnøves første to NM 2021 (ute og inne) fikk hun en 3. plass inne og 6 plass ute.
I 2022 vant hun en bronsemedalje i NM innendørs etter å ha prikket inn en 10`er på siste og avgjørende pil.

En verdig vinner av idrettsstipend 2022.

Daniel Thuv Eriksen 21 år – hurtigløp på skøyter og representerer Herkules skøyter.

I Sesongen 2021-2022 har Daniel satt personlig rekord på 5 distanser. Foreløpig høydepunkt vinteren 2002 var studentVM i USA med sølv på 5000 m og 4. plass på 1500m. 4.plass også på fellesstart og deltager på Norges lag som tok sølv.

NM senior allround nr. 7 vinteren 2022 – men karrierens høydepunkt så langt er Norsk mester i fellesstart oktober 2022 og dermed kvalifisert for world cup i Stavanger 13. november

Porsgrunns porselensstipend

Porsgrunns porselensstipend ble også delt ut denne dagen. Leder av Utvalg for barn, unge og kultur, Anders Rambekk, delte ut stipendet til Mingshu Li.
Les mer om dette fra offentliggjøringen i mai HER.