Vindusgalleriet

Tvers over Storgata for kulturhuset Ælvespeilet dukker det stadig opp nye kunstverk bak en vindusrute. Les mer om det her.

Bak vinduet i Storgata 153 holder Kulturavdelingen i kommunen til. Her er de, som Porsgrunnsfolk flest, opptatt av porselen som et viktig kjennetegn for byen vår. I vinduet ut mot fortauet kan du se ulike miniutstillinger - hovedsakelig med porselen som tema.

Brodert porselen
Nå i førjulstiden er det vinner av årets Porselenstipend som presenteres gjennom ett enkelt objekt, en hvit krukke på koboltblå bakgrunn. Kunstneren er svenske Caroline Harrius. Ser man nøye på den utstilte krukken vil man oppdage noe som vekker ekstra nysgjerrighet – det skal vel ikke være mulig? Små nennsomme blå sting er brodert på det harde, hvite porselenet. Hele krukken er brodert med stråmønster. Brodert? Jo, faktisk.

IMG 4190 Redig

Å vise hvilke muligheter som finnes i porselenet, hvilke uttrykk og fortellinger som kan ligge gjemt i dette materialet er noe av intensjonen ved Porsgrunn Porselenstipend og verkstedet 1400 grader.

Porselen i samtidskunst utfordrer ofte forestillingen om hva porselen er eller kan være. Her ser vi et eksempel på måter å forbinde noe kjent og kjært, stråmønsteret, med noe annet hjemlig som broderier, for deretter å skape noe som strengt tatt ikke skulle være mulig. Sy på porselen. Et lekent og overraskende grep som gjør at man gleder seg til hva annet denne kunstneren vil bringe med seg til Porsgrunn.

Porselensbyen Porsgrunn

Porsgrunds Porselænsfabrik ble etablert i 1885 av Johan Jeremiassen. Her i området fantes det som skulle til i porselensproduksjon, nemlig råvarene feltspat og kvarts. Derfor ble fabrikken grunnlagt og med den en lang og stolt historie om Norges første og eneste porselensfabrikk. Dette har preget byen helt frem til i dag.

IMG 4066 Rettet

Porsgrunn kommune har gjennom flere tiår løftet frem porselen som et viktig kjennetegn for byen. Dette kommer til uttrykk gjennom porselen i kunst og skulpturer i byrommene, permanente og temporære kunstprosjekter, et temmelig unikt porselensmuseum, et verksted som heter 1400 grader og skiftende utstillinger med porselen som overskrift. Porselen er del av historien vår, både den materielle og immateriell kulturarven.

Porsgrunn Porselenstipend
I Porsgrunn deles hvert år ut et Porselenstipend – et samarbeid mellom Kunsthall Grenland og Porsgrunn kommune. Stipendmottaker får 50 000 kroner samt et tre måneders arbeidsopphold ved verksted 1400 grader. Stipendet skal gi unge kunstnere inspirasjon og muligheter til å løfte og utvikle kunstnerskapet sitt. Her, i porselensbyen Porsgrunn, med tilgang på fabrikkens kompetanse, museets utstillinger og verksted 1400 grader med ovner og porselensleire.