Tverrfaglig kunstprosjekt i regi av Den kulturelle skolesekken

400 elever fra porsgrunnskolene får i disse dager innholdsrike kunst- og kulturopplevelser ved Prestegårdshagene på Eidanger.

I 10 dager skal 6. trinn ved barneskoler i Porsgrunn kommune sykle til Prestegårdshagene på Eidanger for å få en innholdsrik dag, proppfull med kunst- og kulturopplevelser. Prosjektet er et samarbeid mellom den kulturelle skolesekken i Porsgrunn og Prestegårdshagene. Et gjennomgangstema for dagen er kultur og bærekraft.

Elevene ankommer Prestegårdene skolevis, og deles videre inn i grupper der de skal innom ulike «kunst- og kulturstasjoner».

I løpet av dagen får elevene være med å høste ulike grønsaker fra gården, tilberede maten, og senere dele et felles måltid med medelever og lærere. Denne delen av prosjektet er i regi av konsulent for mat & bærekraft og grønn kokk, Juliane Josephsen.

Matlaging

Elevene får oppleve formidling av trærnes økosystemer, og teater bassert på vikingenes historie av hvordan verden ble til, iscenesatt av skuerspiller Nina Ossavy. Alt dette dreier seg rundt et nesten 1000 år gamelt eiketre i nærheten av gården.

Working With Oak Pointing At The Mother Tree (002) Til Nyhetssak

Videre får elevene være med å arbeide med leire, der alle elevene får lage hver sin leireflis som senere skal brennes på 1250 grader og legges som et flisgulv i det flotte gjenbrukshuset på gården.

Dette gjøres sammen med kunsthåndtverker Bjørn Jenssen.

Leireflis

I løpet av perioden får også enkelte elevgrupper muligheten til å være innom vandreutstillingen «Hvis biene forsvinner» fra kunst i skolen, noen henter frø fra åkeren og lager sine egne frøposer, andre lager hjemmelaget té, mens noen lager sitt eget urtesmør som de får ha med hjem. Andre plukker blomster, mens noen leker med stylter og utespillet «Cornhole». Alle får ikke gjøre alt, men alle får gjøre flere ting i løpet av dagen.

Te
Bjørn
DKS Blomster

Den kulturelle skolesekken i Porsgrunn er stolt av å presentere produksjonen, «Takk for maten og kunsten!»