Ordfører og varaordfører åpnet rundkjøringene på Enger

Mandag ettermiddag ble veisperringene fjernet og trafikken ved Enger på Vallermyrene ble ledet inn i de nye rundkjøringene. Dermed er det slutt for «idiotsvingen».

Første Bilist Ordfører Og Vara Enger 3000

Deilig, sa Jørgen Wenberg (19) den første bilisten som kom kjørende inn i den nye Ullinvegen.

- Jeg er maskinfører, og har kjørt mye i det gamle Enger-krysset, godt den tiden er forbi, sa han.

Som den første bilisten fikk han blomster av ordfører Robin Kåss og varaordfører Anne Kristine Grøtting.

Ikke helt ferdig

- Det er ennå noen uker til alt er ferdig ved Enger og anleggsområdet, så ta det rolig, og sett deg inn i det nye kjøremønsteret, rådet Kåss.

- Bilister og myke trafikanter vil fremdeles merke at det er et anleggsområde selv om vi har gjort en faseomlegging nå for å få tilgang til arealer hvor det fremdeles skal pågå anleggsarbeid, sa byggeleder Lars Willy Moland i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

- Vi har opplevd en god fremdrift i prosjektet, nå er vi endelig der at vi får bedre flyt i trafikken, sa Anne Kristine Grøtting.

Samarbeidsprosjekt

- Prosjektet ved Enger har vi ventet på lenge, og er et svært godt eksempel på et samarbeidsprosjekt: Prosjektet hadde ligget brakk i 20 år, men etter at man fant finansiering gjennom et spleiselag med Bypakke Grenland, næringsliv og Porsgrunn kommune, sa Kåss.

- Endelig er det slutt på at metrobussen M2 står og stanger i en venstresving inn på fylkesveg, sa Grøtting.