Historisk skolestart på Tveten

I dag var det skolestart for elevene i barne- og ungdomsskolene i Porsgrunn. Det var en ekstra spesiell dag på Tveten ungdomsskole. Fra nå av skal nemlig alle ungdomsskoleelevene, som før tilhørte Stridsklev og Tveten skolekretser, gå på samme skole.

Eidanger Skolekorps2 3000

Skolen, som erstatter gamle Tveten ungdomsskole og Stridsklev ungdomsskole, er kanskje den mest miljø- og energivennlige skolen i hele Norge.

Det er solceller, energibrønner og grønne sertifiseringer fra innerst til ytterst. Alt for å tilpasse seg en ny tid og for å redusere kommunens driftsutgifter. Det er prosjektert som et nullutslippsbygg og skolen skal bli mer enn selvforsynt med energi.

Solceller På Taket 3000

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland var til stede for å feire første skoledag, snakke med elevene om miljø og klima og se et godt eksempel på hvordan nye skolebygg kan tilrettelegges med klimavennlige og energieffektive løsninger.

- Min jobb i det å være i regjering handler blant annet om å sørge for at det er nok strøm i bygget her og til industrien i Grenland. Jeg er veldig glad for at når en kommune bygger en ny skole, så bygger de den så miljøvennlig som de har gjort det her på Tveten, sa ministeren.

- Dere skal være stolte av skolen og den flotte rammen dere har for mer kunnskap. Ta godt vare på den!

Videre oppfordret olje- og energiministeren ungdommene til å satse på utdannelse innen energi.

- Det finnes knapt et mer spennende område enn det nå. Om ikke, velg det dere har lyst til og synes er moro, sa han.

Terje Lien Aasland Og Robin Kåss 3000
Miniater I Samtale Med Elevrådet Ved Tveten Ungdomsskole 3000