Elsparkesykler i Grenland

Ryde Technology AS har fått tillatelse til å leie ut elsparkesykler i Grenland fra 1. april 2024 til 31. mars 2025.

De har fått tillatelse til å sette ut 800 elsparkesykler, og de bestemmer selv hvordan de fordeles i kommunene. Ryde var en av to utleiere av elsparkesykler i Grenland i fjor. Ordningen fungerte bra, og vi ser frem til et godt samarbeid med Ryde også denne sesongen.

Grenlandskommunene har utarbeidet en forskrift som utleierne må følge. Den setter blant annet krav til teknisk kvalitet på sparkesyklene, hvordan utleierne skal sikre framkommelighet og orden i offentlige rom, og sikre trygghet og sikker ferdsel for alle.

Utleie av elsparkesykler er et kommersielt tilbud. Har du spørsmål om bruken av elsparkesyklene eller vil melde fra om feilparkerte sparkesykler, anbefaler vi deg å ta direkte kontakt med utleieselskapet.

Kontaktinformasjon til Ryde Technology AS
e-post: support@ryde-technology.com,  telefon 67 79 26 44.

Råd og regler om bruk

Elsparkesyklene vil være til leie i Skien og Porsgrunn. Den beste informasjonen om hvor de er plassert, finner du i appen til Ryde.

For elsparkesykler gjelder de samme trafikkreglene som for sykler. Hovedregelen når du parkerer en elsparkesykkel, er at den ikke skal være til hinder eller ulempe for andre. Du må derfor parkere slik at barnevogner og rullestolbrukere lett kan passere uten å bli hindret.

Parkeringstips

• Parker godt til siden på et fortau, helst langs vegger eller kanter slik at den stikker minst mulig ut på fortauet.
  • Parker i sykkelstativ.
  • Unngå å parkere på smale fortau.

Regler for bruk av elsparkesykler

Regler for liten elektrisk motorvogn på vegvesen.no.
Noen tips om bruk av elsparkesykler - regjeringen.no.

Det er politiet som håndhever brudd på trafikkreglene.