BANG – da var vi i gang!

Tirsdag trykket ordfører Robin Kåss av den historiske salven som markerer starten nye E18 mellom Langangen og Rugtvedt. Sprengingen ble foretatt på Lanner, ved åpningen av det som skal hete Bjønnåstunnelen.

Robin Og Anne Kristine

- Å få E18 i tunnel under hele kommunen vår har vi jobbet for i siden før 2010. Det er en stor dag. Arbeidet kommer til merkes godt i store deler av kommunen i lang tid, men sluttresultatet vil bety mye for Porsgrunn, Grenland og hele Telemark, sa Kåss før han trykket på knappen.

Strekningen E18 Rugtvedt – Langangen er om lag 17 km lang og er et komplekst prosjekt med blant annet store brukonstruksjoner og tunneler. Prosjektet inkluderer bygging av den nye Grenlandsbrua. Utbyggingen vil løse de til tider store utfordringene med trafikkavviklingen gjennom Porsgrunn.

Det er det franske entreprenørselskapet Eiffage Génie Civil som er totalentreprenør for utbyggingen med den nye firefelts motorvegen, på oppdrag fra Nye Veier.

Med Prosjektledelsen
Kart