Åpning av Solum skolegård, årets julegave til Porsgrunnskolen.

Solum skolegård er en arena for ungdom som av ulike grunner sliter med motivasjon eller av andre årsaker. 16 elever er klare til oppstart 10. januar 2023.

Hovedformålet er å hindre utenforskap og forebygge frafall i skolen. Det er et supplerende tilbud for elever på barne- og ungdomstrinnet. Skoletilbudet skal sørge for at flest mulig kommer seg igjennom grunnopplæringen.

Tanken er å gi elevene en annerledes skolehverdag en gang i uken, i tillegg til økt motivasjon, samt sosial- og faglig utvikling. Elevene skal oppleve trygghet, forutsigbarhet og mestring.

Solum Skolegård

Solum skolegård er opptatt av praktisk læring. Elevene får muligheten til å lære sammen, samtidig som de kan ha det hyggelig og knytte nye vennskap. Det skal være et trygt og godt sted for elevene, hvor barn, voksne og dyr er sammen hele dagen.

Elevene skal deles i fire grupper: mat og helse, media, snekkerverksted og kunst og håndverk.

Snekkerverksted

Det er Opplysningsvesenets fond (OVF) som forvalter Solum prestegård, og vertskapet for gården er Morgan og Cathrine Sørensen.

Stiftelsen Solum skolegård har fått solid støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør og Sparebankstiftelsen DNB.

-Den viktigste personen har vært Asgeir Føyen, som er daglig leder av Abildsø Gård. Han har hjulpet oss hele veien. Jeg er veldig stolt og fornøyd med at vi står her i dag, sier kommunalsjef for oppvekst, Tollef Stensrud.

Feiring

-Jeg må jo bare si takk for gode ord. Det har vært veldig moro å få lov til å være med på prosessen. Vi har erfart at dette er en utrolig viktig støtte for familier. Det gjør en stor forskjell for de barna det gjelder, som plutselig får lyst å stå opp om morgenen, sier daglig leder på Abildsø Gård, Asgeir Føyen.

Lokasjonen gir en unik mulighet til å knytte de teoretiske fagene i skolen til en mer praktisk gjennomførelse. Elevene vil få oppleve å være i nærheten av dyr og flotte omgivelser. Her skal det være god nok plass til at hver elev både skal bli sett og hørt.

Alle Foran Solum

Solum skolegård