Åpnet nye Tveten ungdomsskole

- Dette er en fremtidsrettet skole og kanskje den mest miljø- og energivennlige skolen i hele Norge, sa ordfører Robin Kåss under åpningen 17. januar.

Klippet Snor 1500

Skolen erstatter gamle Tveten ungdomsskole og Stridsklev ungdomsskole. Den er dimensjonert for fire paralleller per årstrinn. Når alle har flyttet inn vil den huse cirka 360 elever, inklusiv 40-50 elever i introduksjonsklasse og ungdomsskoleelever fra Bovis (kommunalt grunnskoletilbud for elever med ulike lærevansker). I tillegg vil den være arbeidsplass for rundt 45 ansatte.

Alle på plass ved skolestart i august
Elevene fra Tveten ungdomsskole og introduksjonsklassen hadde sin første skoledag på den nye skolen i dag. Elevene fra Stridsklev skal først starte skolehverdagen sin der i august.

- Vi er veldig fornøyde og glade for å kunne flytte inn. Jeg gleder meg også til at alle elevene og hele organisasjonen er samlet under ett tak til høsten, sa rektor Kirsten Hansen.

Kake På Tveten 1500

Et foregangsbygg
Den nye skolen fremstår som et foregangsbygg innenfor miljø- og klima med høye og tydelige miljøambisjoner. Den klassifiseres som et BREEAM-Excellent sertifisert bygg, innfrir passivhusstandard, er prosjektert som et nullutslippsbygg (ZEB-OM) og det er bygd med utstrakt bruk av massivtre.

Solcellepaneler på taket og energibrønner gjør skolen mer enn selvforsynt av energi.

Moderne
Skolen er bygget med tradisjonell klasseromsinndeling. Det er egne naturfagrom, laboratorium, bibliotek, skolekjøkken og kantine.

Foruten et stort amfi i fellesarealene, hvor elevene kan ha større samlinger og oppholde seg i pauser, er det det sittegrupper og sosiale minglesoner. De ansatte har fått et fint personalrom og kjekke arbeidsrom. Helsesykepleier, miljøarbeidere og karriereveiledere har fått egne kontorer.

Det er brukt mye gode materialer, fine farger og helheten fremstår som både delikat, moderne og hjemmekoselig.

Tveten Ungdomsskole 1500
Amfi 1500