Rehabilitering av vann- og avløpsanlegg i området Stubben

Porsgrunn kommune skal fornye vann- og avløpsledninger i området rundt Stubben.

Stubben

Det ble varslet i fjor at anleggsarbeidet skulle ha oppstart i 2022, men prosjektet ble, av ulike årsaker, utsatt. Vi har nå startet opp prosjektering for området. Anleggsarbeidet vil starte opp etter nyttår.

Prosjektets omfang er følgende gater:

• Stubben – hele
  • Fasanvegen – fra Stubben til Deichmansgate
  • Smihaugvegen - hele
  • Harestien - hele
  • Rønningvegen – fra Harestien til Deichmansgate
  • Skrukkerødhagen - hele

Området inngår i saneringsplan for Sundjordet og dermed renseanlegget på Knarrdalstrand. Porsgrunn kommune skal separere eldre felles avløpsledninger, det vil si at vi skal skille spillvann(kloakk) og overvann(regnvann). Dette gjør vi for å redusere fremmedvann (regnvann) inn til renseanlegget.
Dette fører til forbedret rensekvalitet og vil på sikt redusere behov for økt kapasitet på renseanlegget.
Det vil også være fokus på flomveier og lokal overvannshåndtering innenfor områdebegrensningen til prosjektet.
Porsgrunn kommune vil også rehabilitere vannledningene innenfor samme område.

I forbindelse med separering av det kommunale ledningsnettet er det hensiktsmessig at også de private stikkledningene separeres. En kommunal separering vil være lite effektiv dersom ikke separering av de private stikkledninger gjennomføres. Dette vil det komme nærmere informasjon om senere.

Porsgrunn kommune har ikke en fullstendig oversikt over de private stikkledningene og om disse er separert eller ikke. Av erfaring vet vi at mange hus har felles spillvann og overvann, gjerne fra husets byggeår. Det vil si at takvann og drenering ofte ble koblet direkte på den private spillvannsledningen i stedet for å legge et eget overvannsrør.

Det vil være Isachsen Anlegg AS i samarbeid med rådgiverfirmaet Envidan AS som skal prosjektere og utføre anleggsarbeidet for dette prosjektet.

Porsgrunn kommune gjorde i 2022 noen forundersøkelser i området. For noen eiendommer vil det være aktuelt å foreta nye innmålinger. De eiendommene dette gjelder vil bli direkte kontaktet av en representant fra Envidan AS for nærmere avtale.

Porsgrunn kommune skal foreta innmålinger av overflater innenfor prosjektområdet. Disse innmålingene vil bli utført via drone. Informasjon og tidspunkt for dette vil bli varselet via SMS.

Det vil bli avholdt et informasjonsmøte for beboere som vil være direkte berørt av anleggsarbeidet, det vil si de som bor er påkoblet til kommunale ledningene som skal rehabiliteres. Tidspunkt for informasjonsmøtet er onsdag 22. 11. 23 kl.: 18.00.
Møtet blir avholdt på Grønli skole i SFO sine lokaler.

SMS varsling sendt angående infomøte - 17.11.2023 kl. 15:30

Porsgrunn kommune bruker også telefonvarsling - SMS under anleggsperioden i forbindelse med vannavslag eller andre eventuelle driftsforstyrrelser som følge av arbeidet.

For å sjekke om du er registrert med rett telefonnummer gå til: https://www.porsgrunn.kommune.no/varsling

Prosjektleder Byggherre

Navn: Stine Mari Kaste Naas