Lærende organisasjon

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.

Klart vi kan!

I Porsgrunns skoler og barnehager er vi som ansatte bevisst våre forpliktelser og vår betydningsfulle rolle i barn og elevers liv. Vi vet at våre holdninger og verdier, vår kompetanse og kunnskap kan og skal bidra til sosial utjevning. Vi er bidragsytere i det profesjonelle læringsfelleskapet som sammen skaper kultur for utvikling, samarbeid og mestring. Vi er opptatt av «å lære å lære» og reflekterer omkring egen læring.

Alle kommunens barnehager er partnerbarnehager med USN, og tar jevnlig i mot studenter

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Vi arbeider systematisk og har fokus på det å være en lærende organisasjon som har fokus på personalutvikling. 

  • Vi arbeider også i år med kompetanseløftet Kompetanseløftet er en oppfølging av Stortingsmelding 6 (2019-2020): “Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og sfo”. Målet med kompetanseløftet er: «at alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleeiere skal ha tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging.» 
  • Dette er det femte året vi arbeider med regional kompetanseheving (Re-komp), der personalet har arbeidet målrettet for å heve sin kompetanse rundt tema inkludering og lek. Vi skal fortsette dette arbeidet i år med fokus på kommunens overordnede mål som er at alle barn skal ha et trygt og godt lek/læringsmiljø. Vi har valgt å forsøke å knytte alt dette sammen slik at det skal være lettere å forstå og se sammenhengen i alt. Dette gjelder både kommunens overordnede mål, oppvekstsenteret sin visjon, barnehagens satsningsområde, kompetanseløftet og RE-komp arbeidet. På den måten opplever personalet en sammenheng, oversikt og systematikk i sitt kvalitets- og endringsarbeid 
  • Vi velger kompetanseutvikling, valg av kurs og videreutdanning på bakgrunn av de overordnede målene. Personalet har mulighet for videreutdanning i tråd med nasjonale og lokale satsningsområder
  • Personalet leser faglitteratur i tråd med satsningsområdet 
  • Våre mål er SMARTe. Det vil si at målene vi setter er spesifikke-målbare-attraktive-realistiske og tidsbestemte. Dette gjør vi for å sikre at målene som settes er så gode som mulig, og skal kunne bidra til å nå vårt satsningsområde og vår visjon
Til toppen