Kommunikasjon og språk

Innhold

Kommunikasjon Vest

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Klart vi kan!

Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring. Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

  • Vi skal skape et variert og gøyalt språkmiljø der barna får muligheten til å oppleve spennende lek og glede ved å bruke språk og kommunisere med andre
  • Vi voksne skal være bevisst de mulighetene for lek og læring som finnes i de gode og undrende samtalen med barna
  • Vi voksne skal være bevisst vår rolle som språklige forbilder. Bruke humor og glede i hverdagen fordi godt humør smitter, skaper trygghet og nysgjerrighet
  • Vi skal bruke varierte formidlingsformer og teknikker for å skape et magisk miljø som tilby barna et mangfold av bøker, sanger, bilder og materialer av ulike slag 
  • Vi skal anerkjenne og oppdage alle barnas ulike verbale og nonverbale uttrykksformer. Vi skal støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål, tilrettelegge for tegn-til-tale og andre visuelle hjelpemidler på bakgrunn av barns ulike behov og forutsetninger til å kunne delta i et godt felleskap
Til toppen