Verdigrunnlag

Innhold

Verdigrunnlaget til norske barnehager bygger på FN sin barnekonvensjon. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling, hvilket vil si at lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Verdigrunnlag

Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. (R.plan 2007)

«Klart vi kan! 2019-2025» er en politisk vedtatt plan som forplikter alle som jobber i Oppvekst. Planen løfter Porsgrunns verdier

FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET.

Menneskesyn, verdier og faglige utviklings- og kompetansemål konkretiseres gjennom tre satsingsområder:

  • Læringsmiljø
  • Læring og mestring
  • Ledelse for læring

Barnehagens omsetting av verdigrunnlaget

Alle skal med - tilrettelegg for det!

Barne- og menneskesyn. Vårt syn på barn legger premissene både for vår pedagogiske praksis og for barnets tilværelse i denne praksisen. Vi ser på barn som aktive, deltakende aktører i sitt eget liv. Vi, både barn og voksne, er ingen universell enhet, men subjekter som skapes i samhandling med omgivelsene. Barn og voksne er likeverdige og har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. Alle skal oppleve seg selv som verdifulle og betydningsfulle individer og ressurser for felleskapet.

Læringssyn. Barn lærer gjennom interaksjon og samhandling med omgivelsene. Kunnskap er ikke noe som overføres, men som skapes gjennom utforskning, dialog og fortolkning. Læring blir derfor sett på som en sosial og aktiv prosess og avhenger derfor av voksnes evne til å møte barna der de er. Vi er opptatt av å tilby barna inntrykk, opplevelser og legge til rette for erfaringer som støtter læringsprosesser i felleskap. Lek og vennskap er grunnlag for barns utvikling av sosial kompetanse og et godt utviklet språk.

Et slikt barne- og læringssyn ligger til grunn for gode, improviserende møter med barn, hvor voksne er lyttende og aktive i møte med barns mange utspill og innspill, og hvor barna selv er aktive og selvinitierende i sine forskjellige læringsprosesser.

Til toppen