Livsmestring og helse

Innhold

Livsmestring Og Helse

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering.

Klart vi kan!

Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:

Det å mestre livet og ha en god helse fremmes i barnehagene på Flåtten og Stridsklev gjennom at vi jobber med ulike aspekter med livsmestring. Vi følger helsedirektoratets råd for mat i barnehagen og vi oppfordre barna til å mestre selv.

  • Skaper et trygt og inkluderende miljø.
  • Fremmer fysisk aktivitet og lek.
  • Sørger for sunne måltider og kosthold.
  • Legger til rette for variasjon mellom aktivitet og hvile.
  • Støtter emosjonell og sosial utvikling gjennom kunnskap og sensitive voksne.
  • Stimuler kreativitet og fantasi, gjennom medvirkning.
  • Lærer barna gode hygienevaner.
  • Samarbeider med foreldre om helse og trivsel.
Til toppen