Lek

Innhold

Lek Vest

Rammeplan for barnehagen

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.

Klart vi kan!

Vi verdsetter leken og barndommens egenverdi. Alle barn skal sikres en god lekekompetanse. De fysiske rammebetingelsene stimulerer lek, læring og mestring.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Lek er ett av de viktigste former for språk og kommunikasjon som barn bruker. Gjennom leken finner barn sin identitet, rolle og plass i gruppa. De som jobber med barn, må tilegne seg kunnskap om lekens verden og tilstrebe seg å mestre denne formen for kommunikasjon og skal ha kompetanse på hvordan de hjelper ALLE barn inn i lek.  

Lek er som oftest en god tilstand som barnet liker å være i. Barnet utvikler i leken sin sosialkompetanse, uten at det selv tenker på at det er det de gjør. Lek er en fantastisk kilde til læring. I lek lærer barnet å forhandle, ta innspill, gi respons, tilpasse seg andres tankesett, kjenne på egne følelser, prøve ut ideer og bearbeide hendelser.

Vi skal bidra til den gode barndommen ved å gi barna mulighet for lek som kilde til trivsel.

De ansatte inspirerer til fortellinger i leken gjennom bruk av litteratur. Siden barnehagen er en arena hvor barn og familier med ulike kulturelle bakgrunner møtes, skal vi bruke litteratur, eventyr, media og drama for å skape en felles lekeplattform hvor alle barn har kompetanse. For å oppnå det, vil vi jobbe med verktøyet «Sprell i jungelen» som er en sanselig og tverrfaglig måte å jobbe med litteratur på.

Barna oppmuntrer barna til å leke et repertoar av faste regelleker, særlig i uteleken. Det å leke regelleker stiller mindre krav til å mestre fortellinger i leken. Barna kan delta uten å måtte lage rammene og de kan øve på turtaging som er en viktig forutsetning i den frie sosiale rolleleken. Leken ute er mer kroppslig og barna får kontakt og mulighet for fellesskap og gryende vennskap.

  • Regelleker inkluderer mange barn og gir barn en øvelse i regler som også er i den sosiale rolleleken.
  • De ansatte jobber hele tiden med å observere og legge til rette for lek, gjennom variert materiell som gir progresjon.
  • Løfte uteleken gjennom voksne som har en plan.
  • Udefinerbare materialer
Til toppen