Læring

Innhold

Læring Vest

Rammeplan for barnehagen

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.

Klart vi kan!

Alle barnehagebarn opplever daglig mestring og læring. Læringsarenaene stimulerer til skapertrang og undring. Vi har tydelige voksne som etablerer en god læringskultur i ethvert læringsfellesskap. Vi etablerer struktur, regler og rutiner, har en positiv og støttende relasjon til hver enkelt, motiverer og har klare forventninger.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

For at vi skal lære noe, må vi ha lyst. Barnehagene på Flåtten og Stridsklev ønsker å legge til rette for læring og utforsking i samhandling med andre. Et godt læringsmiljø må gi impulser, muligheter for å utforske og mulighet for å være sammen om ulike fenomener.

  • Vi sørger for et stimulerende leke- og læringsmiljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Vi vurderer materiell og læringsmiljø månedlig.
    Vi jobber etter Sprell i jungelen metodikken som støtter læring gjennom at barna bruker hele kroppen og alle sanser. Ved hjelp av “Sprell i jungelen” introduserer vi nye situasjoner, temaer og fenomener og bidrar at barna kan undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt.
  1. Vi henger opp dokumentasjon på veggene i avdelinger og utendørs slik at barna kan gjenkalle opplevelser de har hatt i dialog med andre barn og voksne.
  2. Vi bruker beskrivende kommentering for å hjelpe barna og sette ord på det de opplever eller rette oppmerksomhet på når barna viser omsorg for hverandre eller mestrer selvstendighet.
  3. Vi følger barnas initiativ og gir barna mulighet til å utforske det de er interessert i.
  4. Vi legger til rette for møteplasser for felles opplevelser.
  5. Vi bruker digitale verktøy for og sammen med barna, utforske det barna er opptatt av kreativt.
Til toppen