Barns medvirkning

Innhold

Medvirksning Vest

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Klart vi kan!

Vi anerkjenner alle, er tydelige og forutsigbare og sørger for medvirkning i hverdagen. Hvert enkelt barn og hver enkelt elev i Porsgrunn er like mye verdt, og skal møtes med respekt og anerkjennelse av voksne som har tro på at alle kan og at alle har iboende ressurser. Vi følger opp nasjonale planer blant annet ved å konkretisere forutsetningene for demokrati og medborgerskap.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Medvirkning utvikler barns selvstendighet og ansvarsfølelse. Ved at barna er med på å planlegge og vurdere sin egen hverdag gir det barna mulighet til å delta aktivt i eget liv. Vi må se på ulike utrykk som barna gir, både verbalt og kroppslig. Medvirkning styrker barns selvtillit og selvfølelse. Barna skal oppleve at det de mener om en situasjon blir lyttet til og tatt hensyn til. Medvirkning oppmuntrer til kreativitet tenkning og evnen til å finne løsninger. Ved å finne samarbeidsoppgaver som det er mulighet for flere løsninger, gir det mulighet for flere til å bidra og barna har en egen definisjonsmakt.

  • Barn som utrykker følelser, skal bli respektert, anerkjent og forstått.
  • Gi barna mulighet til valg og medvirkning i læring.
  • Voksne setter rammene
  • Barna bestemmer leken
Til toppen