Overganger

Innhold

Overganger

Rammeplan for barnehagen 

Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. ​ 

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.​ 

​Klart vi kan! 

Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene​. 

Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage, bytte av avdeling og overgang til skolen.​ 

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

​Små barn opplever mange overganger. Vi skal skape trygghet og gjøre disse overgangene så gode som mulig. Overganger kan gi nye muligheter, men også være sårbare. Mange barn begynner i barnehagen etter å ha vært hjemme med sine nærmeste omsorgspersoner siden de ble født. Gjennom kunnskap og erfaringer vet vi at det første møtet og tilrettelegging av dette, er avgjørende for hvordan barnet vil oppleve den første tiden i barnehagen.  

Når barnet begynner i barnehagen 

  • Informasjonsmøte for nye foreldre i juni.
  • Vi inviterer barn/foreldre til besøksdager før sommeren
  • Primærkontakter for nye barn i oppstartperioden.
  • Pedagogene gjennomfører oppstartsamtaler slik at barnehagen på best mulig måte blir kjent med barnet og familien. 
  • Det gjennomføres “bli-kjent-samtale” med nye barn over 3 år, i løpet av de første ukene og i naturlige omgivelser. 

Overganger innad i barnehagen  

  • Vi utfører barnesamtaler med barna som skal bytte avdeling på våren.
  • Overgangssamtale mellom pedagogene.
  • Barna gjør seg kjent på den nye avdelingen på vårparten. Vi setter opp faste besøksdager.
  • Personalet har fokus på å bygge relasjoner med overgangsbarna
  • Barna bytter avdeling (symbolsk) den dagen de går ut på ferie.
  • Overgangsbarna får utdelt hver sin primærkontakt. 

Overganger mellom barnehage og skole 

  • Skape positive forventninger, glede og spenning rundt overgangen til skolen
  • Vi har egne retningslinjer for arbeidet med å gjøre det siste året i barnehagen til en fin avslutning på barnehagelivet.
  • Samarbeider med nærskolen.
  • Vi gjennomfører barnesamtaler med skolestartere på våren.
  • Skole og barnehage har et felles grenseobjekt - en felles sang, som de skal lære og kjenne igjen når de begynner på skolen.
  • Det blir satt opp et foreldremøte for skolestartere i september.
Til toppen