Barnehagens satsingsområde

Innhold

Barnhagens Satsingsområde Vest

Vi jobber med regional kompetanseplan 2023/25 «Et inkluderende miljø for omsorg, lek og danning» og vi jobber med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. På bakgrunn av dette har vi valgt å sette fokus på disse to områdene:

Voksenrollen knyttet til samspill og tilknytning

Vi skal dette året ha et samarbeid med barneverntjenesten som skal kurse oss i «Se barnehagebarnet innenfra». Dette skal gi ansatte mer kunnskap om tilknytningsteori for å bidra til større bevissthet om voksenrollens betydning for inkludering. Vi vil også få veiledning fra USN knyttet til dette tema.

Alternativ og supplerende kommunikasjon ASK

Barnehagene i Sentrum Vest bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK betyr å bruke andre kommunikasjonsformer enn tale. Dette kan innebære bruk av grafiske symboler, håndtegn eller andre hjelpemidler som erstatter, støtter eller stimulerer verbalspråket.

Målet med ASK er å øke alle barns sosiale deltakelse og la alle få være med å bestemme over sin egen hverdag. Språk er hjørnesteinen til sosialt samspill og vi ønsker at alle barn skal få mulighet til å kommunisere uavhengig av utviklingsnivå. Vår erfaring ved bruk av ASK er at det som er en nødvendig støtte til kommunikasjon for noen barn gir god visuell støtte og stimulerer alle barns språkutvikling. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling (R-17, s. 23).

Vi skal

  • ha alle ansatte med på kurs gitt av barnevernet
  • øke vår kunnskap om tilknytningsteori
  • bruke ASK med alle barn, uavhengig av funksjonsnivå
  • ved hjelp av ASK skape et inkluderende språkmiljø med kompetente kommunikasjonspartnere for alle barn
  • bruke pedagogisk analyse som verktøy.
Til toppen