Overganger

Innhold

Overganger (1)

Rammeplan for barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.

Klart vi kan!

Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene
Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Vi skal:

Når barnet begynner i barnehagen

  • invitere foreldrene til et informasjonsmøte før barnet starter i barnehagen
  • gjennomføre utvidet foreldresamtale med alle nye foresatte
  • tilpasse rutiner, organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn.

Overgang innad i barnehagen

  • sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.
  • tilrettelegge for besøk på den nye avdelingen om våren sammen med en kjent voksen.

Overgangen mellom barnehage og skole

  • i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole (SFO)
  • tilrettelegge for at barna får en god avslutning på barnehagetiden.
  • gjennomføre barnesamtale med alle 5 åringene der innholdet handler om lek, vennskap, skolestart og om tiden i barnehagen.
  • sammen med barna øve på dele, hjelpe hverandre, vise omsorg, lytte, ta imot beskjeder og være en del av en gruppe.
Til toppen