Hva mener du om forslaget til ny reguleringsplan for Eidanger sandtak?

Den 25.02.2020, i sak 11/20 bestemte Utvalg for miljø- og byutvikling at forslag til reguleringsplan for ny reguleringsplan på Eidanger sandtak skal sendes ut på høring og offentlig ettersyn.

Eidanger Sandtak

Det betyr at du har mulighet til å komme med synspunkter om planforslaget fram til fristen den 22. april 2020. Mer om høring og offentlig ettersyn finner du i plan- og bygningsloven § 12-10.

Utvalget ber spesielt om innspill på følgende punkter:

• Det bes om innspill på at det kan legges til rette for etablering av rødliste- og signalarter av urte- og engplanter som forekommer i Porsgrunnsområdet. Dette vil bidra til biologisk mangfold og en lokal, grønn identitet for prosjektet.
  • Det bes om innspill på bruk av grønne tak for å bidra til økte naturverdier.
  • UMB ber utbygger utrede mulighet for midlertidig planovergang med port for transport av deponeringsmasser inn på området. Planovergang er da tenkt på nordsiden av Isola. Dette for å unngå anleggstrafikk i Ullinvegen, der det ferdes mange skolebarn.

Beskrivelse av planarbeidet

Planområdet ligger på Eidanger – sør for Vallemyrene, og nord for Eidanger kirke og gravlund. Planområdet er omsluttet av vegene fv32 Movegen, fv2 Ullinvegen, Schønings veg og Prestemoen. Planområdet har en utstrekning på ca. 273 daa.

Hensikten med reguleringsplanen er å ivareta en kombinasjon av flere ulike arealbruksinteresser:

• Det legges til rette for konsentrert boligbebyggelse i en stor del av sandtaket, med et potensial på omtrent 250 nye boenheter.
  • Ved Eidanger Stasjon legges det til rette for kombinerte formål bolig/næring/tjenesteyting. Eksisterende jernbanespor opprettholdes.
  • Del av planområdet skal nyttes til utvidelse av gravlunden på Eidanger.

Av hensyn til naturmangfold skal del av eksisterende terreng og vegetasjon i området reguleres til et naturområde.

Har du innspill til forslaget?

Send eventuelle synspunkter til Byutvikling på epost til postmottak@porsgrunn.kommune.no.
Innspillene kan også sendes pr. post til Byutvikling, Postboks 128, 3901 Porsgrunn.

Har du spørsmål?

Kontakt gjerne Fridrik Bergsteinsson – fridrik.bergsteinsson@porsgrunn.kommune.no

Fridrik Bergsteinsson

Viktige dokumenter