Skulpturvandring i sentrum

Nå kan du lære mer om skulpturene i Porsgrunn sentrum

Porsgrunn Kommune har en stor og variert kunstsamling. Mye av den er plassert rundt i det offentlige rom. Det er innkjøpte skulpturer, gaver og verk som er blitt til som en del av kommunens utsmykkingsprogram.

Nå er det laget en liten vandring fra skulptur til skulptur, i byens sentrum. Turen begynner på Rådhusplassen og avsluttes på Damskipsbrygga på Vessia.

Svor Skibbrudd

Underveis kan du stanse og lese om kunsten du går forbi. Alle skulpturene har fått egne oppslag på Digitalt Museum. Vandringen dekker både nye og gamle ting, og er varierte så vel uttrykk som teknikk. Alt ikke med i denne oversikten, men det kommer flere vandringer underveis.

Vandringen er en del av arbeidet med å presentere og gjøre mer tilgjengelig Porsgrunn kommunes kunstsamling, i og med at den nå registreres og publiseres på Digitalt Museum.

I alt er det tatt med 18 skulpturer på denne første vandringen. Det tar cirka 1 time og 15 minutter å gå hele ruten, med en kort refleksjon ved hver statue. Ruten er enkel og velegnet for deg med bevegelseshemninger.

Det er også flere hyggelige serveringssteder på veien.

Du kommer til vandringen ved å klikke her