Bursdagsfeiring med nytt verksted og utstillinger i porselensbyen

Den 10. februar feiret Porsgrunds Porselænsfabrik 135 år, porselensverkstedet 1400° åpnet dørene og Porselensmuseet åpnet utstillingen "bursdags B O W L S".

Åpning av 1400°
1400° er et nytt verksted for profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere som ønsker å jobbe med porselen som materiale. Verkstedet ligger i fabrikkbygget til Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) og har som ambisjon å bli en nasjonal arena for keramisk kunst.

Med 1400° ønsker Kunsthall Grenland å utvikle og styrke det keramiske kunstfagfeltet. Satsingen gir kunstnere mulighet til å søke om kortere eller lengere residensopphold og på porselensstipendet som er opprettet i samarbeid med Porsgrunn Kommune. Verkstedet gir mulighet til eksperimentering, men også utforskning av kompetansen ved porselensfabrikken.

Gjennom verkstedet vil Kunsthall Grenland bidra aktivt til å stimulere porselens-satsingen i Porsgrunn, gjennom samarbeid med Porselensmuseet, Porsgrunds Porselænsfabrik AS og Porsgrunn kommune. I et gjensidig samarbeid vil aktørene arbeide for å opprettholde og utvikle en viktig kunstfaglig og håndverksmessig tradisjon i Porsgrunn og Norge.

Bursdag på Porselensmuseet
Porselensmuseet, som også befinner seg i samme bygg som PP, feirer bursdagsbarnet med utstillingen "bursdags B O W L S". Keramiker Henrik Rasmussen har invitert med seg et knippe venner til å delta med ulike tekopper til denne utstillingen.

Deltagende kunstnerne:

Sara Skotte / Guri Sandvik / Tonje Paus / Mette Strøm / Siqi Chen / Richard Palmquist / Johanne Birkeland / Ida Olesdatter Barland / Ragnhild Wiik / Henrik Rasmussen

Porselensstipend
Profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere som jobber med porselen kan søke vårt porselensstipend. Frist 1. mars.

I 2020 opprettet Porsgrunn Kommune et porselensstipend for profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere som jobber med porselen som materiale.

Stipendet deles ut årlig. Stipendvinneren får et stipend på kroner 50 000, samt et tre måneders opphold på Kunsthall Grenlands verksted 1400 grader på porselensfabrikken. Her kan kunstneren jobbe vederlagsfritt og får dekket alt av materialer og brenninger.

Les om Porselensstipendet her

Ordfører Åpner 1400 Grader