Bekymringsmelding
Hvis du er bekymret for et barn eller ungdom som har det vanskelig kan du sende en bekymringsmelding til barnevernstjenesten. Er du usikker på om det er grunnlag for å sende bekymringsmelding, kan du kontakte oss og drøfte situasjonen. For at barnevernstjenesten skal foreta en undersøkelse som følge av en bekymringsmelding må selve bekymringsmeldingen inneholde beskrivelse av bekymringsfulle forhold rundt et barn/ungdom og dens situasjon.
Når barnevernstjenesten mottar en bekymringsmelding gås den igjennom og avklares. Meldingen henlegges dersom den er åpenbar grunnløs eller hvis lovens vilkår ikke er oppfylt. Er lovens vilkår oppfylt iverksettes det en undersøkelse.
Anonym bekymring? Offentlige instanser har ikke anledning til å være anonyme når de sender bekymring. Privatpersoner kan være anonyme. Merk deg at dersom du oppgir navn, telefonnummer eller adresse er du ikke lenger anonym.
Nasjonal portal for bekymringsmelding (privatpersoner): https://bekymringsmelding.fiks.ks.no
Nasjonal portal for bekymringsmelding (offentlige ansatte): https://bekymringsmelding.fiks.ks.no/offentlig