Overganger

Innhold

Overganger

Rammeplan for barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.

Klart vi kan!

Alle virksomheter følger gjeldende kommunale retningslinjer.

Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Ny i barnehagen ​

  • Vi sender ut et velkomstbrev med informasjon om tilvenningsdagene og annen praktisk informasjon.
  • Nye barn og foreldre blir presentert for et grenseobjekt. Med grenseobjekt menes en gjenstand som barna kjenner godt, og som de møter igjen når de starter i barnehagen.
  • Foreldremøte for nye foreldre i løpet av mai/juni.
  • Nye barn og foreldre får tilbud om besøksdager i juni.
  • Pedagogisk leder eller barnehagelærer har en oppstartsamtale som er utarbeidet av Porsgrunn kommune.​

Overgang mellom avdelinger ​

  • Vi tilrettelegger for tilvenningsdager på våren for de av barna som skal starte på ny avdeling til høsten.
  • Vi gjennomfører barnesamtaler for å forberede, skape trygghet og forventninger.
  • Pedagogisk leder/barnehagelærer har overgangssamtale med pedagog på ny avdeling i forkant av avdelingsbytte.
  • Pedagogisk leder/barnehagelærer gir foreldrene tilbud om oppstartsamtale.

Overgang til skole​

  • Vi samarbeider med skole og SFO ved å benytte skolens arealer inne og ute.
  • Vi gjennomfører barnesamtale for å forberede, skape trygghet og forventninger til skolestart.
  • Vi samarbeider med faddertrinnet for å bygge relasjoner tidlig.
  • Vi gjennomfører tre innskolingsdager i mai/juni i samarbeid med skolen.
  • Pedagogisk leder/barnehagelærer skal ha overgangssamtale med foreldre på våren og overgangsmøter med skole, barnehage og foresatte. Disse møtene gjennomføres med foreldrenes samtykke.
Til toppen