Lærende organisasjon

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.

Klart vi kan!

I Porsgrunns skoler og barnehager er vi som ansatte bevisst våre forpliktelser og vår betydningsfulle rolle i barn og elevers liv. Vi vet at våre holdninger og verdier, vår kompetanse og kunnskap kan og skal bidra til sosial utjevning. Vi er bidragsytere i det profesjonelle læringsfelleskapet som sammen skaper kultur for utvikling, samarbeid og mestring. Vi er opptatt av «å lære å lære» og reflekterer omkring egen læring.

Alle kommunens barnehager er partnerbarnehager med USN, og tar jevnlig imot studenter

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Vi arbeider systematisk og har fokus på det å være en lærende organisasjon som har fokus på personalutvikling. 

  • Vi jobber med Re-komp som kompetanseheving for personalet. Re- kompe er en regional kompetanse ordning for barnehage basert kompetanse utvikling. Dette er en statlig tilskuddsordning som skal støtte barnehager i å utvikle sin pedagogiske praksis gjennom kompetanseutvikling, i samarbeid med universiteter eller høyskoler. Tiltakene baseres på lokale behov.
  • Vi jobber med kompetanseløftet. Kompetanseløftet er en oppfølging av Stortingsmelding 6 (2019-2020): “Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og sfo”. Målet med kompetanseløftet er: «at alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleeiere skal ha tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging».
  • Vi har fokus på kommunens overordnede mål som er at alle barn skal ha et trygt og godt lek/læringsmiljø. Vi har valgt å knytte det overordnende målet sammen med oppvekstsenteret sin visjon, barnehagens satsningsområde, kompetanseløftet og RE-komp arbeidet. På den måten opplever personalet en sammenheng, oversikt og systematikk i sitt kvalitets- og utviklingsarbeid.
  • Vi velger kompetanseutvikling, valg av kurs og videreutdanning på bakgrunn av de overordnede målene. Personalet har mulighet for videreutdanning i tråd med nasjonale og lokale satsningsområder.
  • Personalet leser faglitteratur i tråd med satsningsområdet.
  • Våre mål er SMARTe. Det vil si at målene vi setter er spesifikke-målbare-attraktive-realistiske og tidsbestemte. Dette gjør vi for å sikre at målene som settes er så gode som mulig, og skal kunne bidra til å nå vårt satsningsområde og vår visjon.
  • Vi har utarbeidet en mal for prosjektarbeid. Denne benyttes slik at det er lettere for personalet å synligjøre utviklingsarbeidet på den enkelte avdeling, holde “den rød tråden” i arbeidet, kunne dokumentere, sørge for progresjon og jobbe mer systematisk. Prosjektarbeidene skaper et felles refleksjonsgrunnlag og deling av gode ideer i ulike foraer som igjen skaper utvikling.
  • Gjennom hele året har vi veiledningsgrupper på tvers av personalet og avdelinger. Dette skaper gode refleksjoner og en faglig utvikling.
Til toppen