
Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Klart vi kan!
Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring. Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
- Vi voksne skal være åpne for de gode og undrende samtalene med barna.
- Vi skal skape et variert språkmiljø gjennom felles opplevelser, rim, regler, sang, høytlesning og dramatisering.
- Vi voksne skal være bevisst vår rolle som språklige forbilder.
- Vi skal bruke varierte formidlingsformer og digitale verktøy for å skape språklek.
- Vi skal oppdage og anerkjenne barns ulike verbale og nonverbale uttrykksformer.
- Vi skal støtte barn i å bruke sitt morsmål slik at de kan utvikle sine språkkunnskaper og identitet.
- Vi skal møte barns ulike behov og forutsetninger slik at de skal kunne delta i fellesskapet. Dette skal vi gjøre ved å bruke norsk med tegnstøtte (NMT) og andre visuelle hjelpemidler, som dagtavler, tematavler, heiskort, sangkort og konkreter.