Vennskap og fellesskap

Innhold

Vennskap Og Fellesskap

Rammeplan for barnehagen  

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.​ 

Klart vi kan!  

Vi skaper en mestringsorientert- ansvarsorientert og samarbeidsorientert kultur. Vi har tydelige voksne som har empati og legger til rette for positiv lek og samhandling i ulike situasjoner. Vi arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner og viser en anerkjennende holdning. Vi lytter, skaper trygghet, motiverer og veileder.​ 

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​. 

Vennskap og fellesskap er to viktige ingredienser til et trygt og godt barnehagemiljø. Hvis et barn ikke erfarer å ha venner eller ikke er inkludert i et fellesskap, vil det gå utover barnets selvfølelse og trivsel. Det er barnehagens ansvar å skape et trygt og godt barnehagemiljø for barna. Barna skal føle seg sett, verdsatt og ivaretatt - både fysisk, psykisk og sosialt. Et trygt og godt barnehagemiljø krever kontinuerlig innsats fra personalet. Dette innebærer å være bevisst på egne holdninger og handlinger, samt å jobbe aktivt med å fremme et positivt psykososialt miljø.

  • Vi har fokus på å etablere gode og trygge relasjoner – voksne og barn
  • Vi organiserer barnegruppene i mindre lekegrupper
  • Personalet bruker barns interesser som grunnlag for tema/prosjekt
  • Felles opplevelser danner grunnlag for felles forståelse av lek og for å styrke fellesskapsfølelsen.
  • Vi sørger for at alle har noen å leke med.
  • Personalet bruker glede og humor i hverdagen
  • Personalet tilrettelegger for inkluderende lekemiljøer
  • Voksne er til stede i lek – som tilrettelegger, medleker eller observatør
  • Vi bidrar til å utvikle barnas sosialkompetanse ved å støtte og veilede i lek og samspill
  • Personalet hjelper barna til å finne hverandre og se gleden ved å være sammen
  • Personalet observerer, dokumenterer og reflekterer rundt barns lek
  • Personalet utfører barnesamtaler for å få innblikk i barnas trivsel
  • Personalet har en varm, autoritativ voksenstil i møtet med barna og fremstår som rollemodeller i lek og i væremåter.
  • Personalet i barnehagen støtter barns initiativ til lek gjennom å ta deres innspill, forslag og ønsker på alvor.
  • Barna gis mulighet til å øve på prososiale ferdigheter, som å dele, bry seg om andre, hjelpe andre, løse konflikter og å inkludere andre.
Til toppen