Lek

Innhold

Rammeplan for barnehagen  

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.​ 

Klart vi kan! 

Vi verdsetter leken og barndommens egenverdi. Alle barn skal sikres en god lekekompetanse. De fysiske rammebetingelsene stimulerer lek, læring og mestring

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

Leken skal ha stor plass i barnehagen, og mest av alt barnas egeninitierte lek. For barn er det helt naturlig å leke, leken er på liksom og i leken bringer barna med seg både opplevelser og erfaringer. Barn leker først og fremst for å ha det gøy, men vi vet også at barn lærer mye om livet og verden rundt seg gjennom lek. Barna og leken blir påvirket av rommet de er i, lekemateriell de er omgitt av og mennesker de har rundt seg. Vårt arbeid med lek og lekemateriell har ført til økt bevissthet og større forståelse for barns egeninitierte lek.

  • Personalet skal bidra til å starte, verne og videreutvikle leken gjennom tilstedeværelse og støtte.
  • Personalet skal delta i barnas lek.
  • Hos oss skal lekedøra åpnes på vidt gap
  • Vi skal ha bevissthet rundt hvilke lekemateriell vi tilbyr
  • Personalet skal tilføre og fornye, og være “medopplevere” i barns liv i barnehagen
  • Vi gir leken gode vilkår ved å organisere dagen slik at leken får plass og barna kan delta i lek ut ifra sine behov og forutsetninger
  • Personalet skal bidra til å skape fantasi, spenning og magi i leken.
Til toppen