
Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Klart vi kan!
Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer, til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring. Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø. Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
For å gi barna god språkstimulering, er vi bevisst vårt ansvar som språklige rollemodeller. For å oppnå gode språkopplevelser med barn er personalet nære, engasjerte og bevisste voksne, som toner seg inn med barna og tolker det de prøver å kommunisere verbalt og non-verbalt. Felles opplevelser og aktiviteter gir unike muligheter for kommunikasjon mellom barna og mellom barna og de voksne. Vi bruker alle situasjoner til å være gode støttespillere i barnas språk- og kommunikasjonsutvikling, vi setter ord på det vi gjør og vi rett og slett «bader» barna i språk. Gjennom lek bruker barna en mer variert og komplisert tale der de veksler mellom bruk av kropp, bevegelse og tale. Leken er derfor en god støtte for utviklingen av talespråket.
ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) refererer til alle måter å kommunisere på i tillegg til tale. Disse verktøyene brukes i barnehagen av voksne og barn i kommunikasjon der verbalspråket ikke strekker til.
- Personalet er tilstedeværende, lyttende og interessert i det barna forteller og kommuniserer om
- Personalet anerkjenner, oppmuntrer og motiverer til ulike språklige uttrykk, både verbalt og kroppslig, og gir barna positive erfaringer med å bruke språket.
- Personalet oppmuntrer og legger til rette for at alle barn tar del i samspill og samtaler, både gjennom å uttrykke seg og ved å lytte til andre.
- Personalet bidrar til at barna opplever spenning, glede og magi ved høytlesning, sang, samtaler, lek og dramatisering.
- Barna møter ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid.
- Personalet er gode språkmodeller for barna