Barns medvirkning

Innhold

Barns Medvirkning

Rammeplan for barnehagen  

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.​ 

Klart vi kan! 

Vi anerkjenner alle, er tydelige og forutsigbare og sørger for medvirkning i hverdagen. Hvert enkelt barn og hver enkelt elev i Porsgrunn er like mye verdt, og skal møtes med respekt og anerkjennelse av voksne som har tro på at alle kan og at alle har iboende ressurser. Vi følger opp nasjonale planer blant annet ved å konkretisere forutsetningene for demokrati og medborgerskap​ 

​Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

Barns medvirkning handler om at barna får mulighet til å påvirke sin hverdag med egne tanker, ønsker og behov, men de skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Hos oss legger personalet til rette for god kommunikasjon og stiller barna åpne spørsmål. Vi skaper rom for gode møteplasser, der alle barna blir sett. 

Gjennom samhandling og felles lek kan personalet koble barnas innspill til hverandre slik at de kan samarbeide om felles prosjekter og være gode forbilder og ressurser for hverandre. Da gir personalet barna mulighet til å tenke og skape leken sin selv i et lekemiljø, som gir mening for barna. Barna blir oppmerksomme på andre barns innspill og ressurser og barna får delta ut ifra sine egne forutsetninger. Dette kan styrke inkluderingen og følelsen av fellesskap og tilhørighet. Barn gir uttrykk for behov og ønsker både med verbalspråk og kroppsspråk. Kroppsspråk kan være kroppslige uttrykk som blikk, lyder, mimikk, bevegelser og tempo. På den måten viser barna oss sin stemme og ved at de voksne agerer på det, kan selv de minste barna få medvirke i sin hverdag.

  • Personalet gir barna mulighet til å påvirke sin hverdag med egne tanker, ønsker og behov
  • Personalet observerer og deltar i barns lek slik at vi kan ta del i og ha kunnskap om barnas interesser, ønsker og behov.
  • Personalet kobler barnas innspill til hverandre slik at de kan samarbeide om felles prosjekter og være gode for forbilder og ressurser for hverandre
  • Personalet legger til rette for god kommunikasjon og stiller barna åpne spørsmål
  • Personalet skaper rom for gode møteplasser, der alle barna blir sett
  • Barnas interesser, ønsker og behov danner grunnlag for arbeid med prosjekter og planlegging av barnehagehverdagen.
  • Barns medvirkning og deltagelse er også utgangspunkt for tilrettelegging av det fysiske miljøet
  • Det gjennomføres barnesamtaler for å få frem barnas stemmer om livet i barnehagen
Til toppen