
Rammeplan for barnehagen: Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
Klart Vi Kan: Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene
Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen.
Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:
Når barnet begynner i barnehagen. I barnehagen setter vi av god tid til overgangen mellom hjemmet og barnehagen. Dette blir gjort i nært samarbeid med foresatte, og tilpasses hver enkelt familie. I tiden før barnehagestart tilbyr vi 5 besøksdager i barnehagen. I den første tiden i barnehagen legger vi vekt på å etablere en god og trygg relasjon med barnet og familien.
Vi har Oppstartssamtaler i barnehagen slik at vi på best mulig måte blir kjent med barnet og familien.
Våre anbefalinger til foreldre:
Vi anbefaler at dere må være tilgjengelige og til stede den første uka, og kanskje lenger om barnet har behov for det. |
De første dagene er dere sammen med barnet i barnehagen i korte perioder (1,5 - 2 timer), dette for en tryggest mulig overgang. Tilvenning til nye barn omgivelser og voksne krever tid. I samarbeid med hjemmet øker vi timer og dager når vi opplever at barnet føler seg tryggere. |
Trygge foreldre gir trygge barn: dere spiller en viktig rolle i tilvenningen. |
La barnet velge en trygg gjenstand det vil ha med i barnehagen. Eksempel bamse, sutt eller bil. |
Overganger innad i barnehagen: Når barnet skal bytte til større avdeling har vi overgangssamtale mellom pedagogene. Vi har også barnesamtale for å sikre at barnet får medvirke i overgangen til ny avdeling. Barna får besøke den nye gruppa i tiden før barnet skal begynne på ny avdeling. Vi sørger for at det blir en sammenheng mellom de ulike avdelingene ved å ha felles bok eller sanger i perioden mai /juni.
Overgangen mellom barnehage og skole:
Barna besøker skolen på våren før skolestart. Vi har også barnesamtale for å sikre at barnet får medvirke i overgangen til skolen. Det er etablert et samarbeid med skolen og kulturskolen hvor alle som skal starte i første klasse øver på to sanger. Barnehagen følger rutiner i Porsgrunn kommune for overgang barnehage – skole.