Kommunikasjon og språk

Innhold

Kommunikasjon Og Språk

Rammeplan for barnehagen: Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.  

Klart Vi Kan: Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer, til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring.  Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø. 

Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:   

En viktig del av å jobbe med språk i barnehagen er å skape et miljø som innbyr til språklig interaksjon.

Vi oppmuntrer til samtaler og diskusjoner, og sørger for at det er ulikt språkmateriell tilgjengelig for barna. Vi bruker faste sanger, bevegelsessanger, rim og regler fordi språk og musikk er knyttet tett sammen. Ved å bruke faste sanger bidrar vi til at alle kan være inkludert i fellesskapet. Det er også en god mulighet for øvelse og repetisjoner.

Aktivitetene er tilpasset barnas alder og utviklingsnivå.

Personalet skal være gode språkmodeller ved å bruke et rikt og variert språk i kommunikasjonen med barna. Personalet er oppmerksomme lyttere, og gir respons på barnas språkuttrykk.

Vi skal legge til rette for: 

  • Regelleker og spill 
  • Faste sanger med bevegelse 
  • Fortellinger 
  • Dokumentasjon ute og inne 
  • Høytlesning 
  • Prosjektarbeid 
  • Samtaler rundt bordet 
  • Beskrivende kommentering i rutinesituasjoner 
  • Bruk av dagtavle og tematavler
Til toppen