
Vi jobber med regional kompetanseplan 2023/25 «Et inkluderende miljø for omsorg, lek og danning» og vi jobber med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. På bakgrunn av dette har vi valgt å sette fokus på disse to områdene:
Leke- og læringsmiljø
Vi har hatt et samarbeid med barneverntjenesten som kurset oss i «Se barnehagebarnet innenfra». Dette ga ansatte mer kunnskap om tilknytningsteori og bidro til større bevissthet om voksenrollens betydning for inkludering. Vi vil fortsette å jobbe etter prinsippene «Større, sterkere, klokere, god». Dette har gitt oss et godt grunnlag for å jobbe mer med utvikling av leke- og læringsmiljø.
Vi ønsker å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø som inspirerer barna til kreativ og allsidig lek både ute og inne. Her vil voksenrollen være avgjørende for kvaliteten. Vi skal være aktive, støttende og deltakende i barns lek.
Alternativ og supplerende kommunikasjon ASK
Barnehagene i Sentrum Vest bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK betyr å bruke andre kommunikasjonsformer enn tale. Dette kan innebære bruk av grafiske symboler, håndtegn eller andre hjelpemidler som erstatter, støtter eller stimulerer verbalspråket.
Målet med ASK er å øke alle barns sosiale deltakelse og la alle få være med å bestemme over sin egen hverdag. Ved hjelp av ASK ønsker vi å skape et inkluderende språkmiljø med kompetente kommunikasjonspartnere for alle barn. Språk er hjørnesteinen til sosialt samspill og vi ønsker at alle barn skal få mulighet til å kommunisere. På bakgrunn av dette bruker vi ASK med alle barn, uavhengig av funksjonsnivå. Vi bruker for eksempel grafiske symboler og noe tegnstøtte for å støtte barns tidlige språkutvikling. Grafiske symboler er også et fint supplement i samtaler med tospråklige barn og foreldre. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling (R-17, s. 23).