Vinneren av årets porselensstipend

Den første mottakeren av Porsgrunn Kommunes porselensstipend er valgt ut, og vinneren ble kunstneren Olia Gorohova

I 2020 opprettet Porsgrunn Kommune et porselensstipend, myntet på profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere som jobber med porselen som materiale.

Stipendet skal deles ut årlig. Stipendvinneren får et stipend på kroner 25 000, samt et tre måneders opphold på Kunsthall Grenlands verksted 1400 grader på porselensfabrikken. Her kan kunstneren jobbe vederlagsfritt og får dekket alt av materialer og brenninger.

Det kom inn 6 søknader til årets tildeling og vinneren av stipendet ble Olia Gorohova. I juryens uttalelse heter det blant annet, at «Olia Gorohova undersøker den materielle kultur til sine forgjengere i behovet for å konstruerer sin egen identitet. Hun belyser den raske endring verden har tatt de siste tiårene der teknologien fjerner oss mer og mer fra den materielle verden. Olia Gorohova vil at nye skulpturelle arbeidene vil gjøre oss oppmerksomme på historien vår og vår plass i verden.»

Mellom ordnet struktur og kaos

Olia Gorohova (født 1984) bor og arbeider i Oslo, men er opprinnelig fra Hviterussland. Hun er utdannet ved Academy of the Arts and Design i Praha (2013) og avsluttet sin Master på Kunst og håndverk skolen i Oslo i 2018.

Gorohova er en kunstner som hovedsakelig arbeider med figurativ porselen, og lager skulpturer som gjenspeiler forskjellige psykologiske aspekter av et individ og samfunn. Med inspirasjon fra avvik i hva som er forutsigbar menneskelig atferd og utseende, lager hun figurative komposisjoner som illustrerer sammenstøtet med intern konflikt; av motstridende psykologiske mekanismer, samspillet mellom ordnede strukturer mot noe kaotisk.

Kunstneren behandler arbeid med keramikk som et behov for arbeidskraft og vesentlighet, og som et middel for å unnslippe vår hyperteknologiske og fartsfylte digitale verden.

Olia Gorohova er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og private samlere i inn og utland.

Du kan lese mer og se eksempler på kunstnerens virksomhet – klikk her

Juryens begrunnelse

I juryen satt Cathinka Sundling, Irene Nordli, Heidi Bjørgan og Catrine Danielsen (sekretær fra kulturavdelingen Porsgrunn kommune).

Juryens fulle begrunnelse:

Juryen har valgt å gi årets porselensstipend til Olia Gorohova , en kunstner som utmerker seg og som juryen mener vil ha et stort utbytte av dette stipendet og oppholdet. Hun er født i 1984, nyutdannet fra Khio og representerer den kommende generasjon som jobber innen det materialbaserte kunstfeltet.

Juryen mener Gorohovas prosjekt er tiltalende gjennom at hun knytter samarbeidet med PP og fasilitetene ved verkstedet 14000 grader som svært inspirerende og motiverende for oppholdet i Porsgrunn. Olia Gorohova har beskrevet et interessant, viktig og poetisk prosjekt i sin søknad. Prosjektet heter Arv.

På en reise tilbake til Hviterussland der hun er født og oppvokst, fant hun mange gamle redskaper sin forfedres fraflyttede hus. Disse gamle og rustne redskapen har hun tatt med seg til Norge og disse er utgangspunkt for prosjektet. Redskapene vil hun sammenføye og forene med nye egne deler av støpt porselen.