Pionerprosjekt på biblioteket

Norges kanskje kuleste tegneserieskaper H. L. Phoenix kommer til Porsgrunn bibliotek for å lede et helt enestående prosjekt med ungdommer fra Fellesverket Henrys hus. Sammen skal de lage tegneserie av den prisvinnende ungdomsromanen Flaggermusmusikk av Tyra T. Tronstad.

«Prosjektet har som mål å lage en visuell adapsjon av den nydelige boken Flaggermusmusikk. For å mestre dette forventer jeg at alle deltagerne finner sine sterke sider og deler dem med laget! Dette blir gøy!», sier H. L. Phoenix, alias Helge Lee, serieskaperen og forfatteren som de siste par årene har hatt enorm suksess med Arkin-serien.

Da Helge tidligere i år vant prisen Ravneringene, uttalte fantasydronning Siri Pettersen, prisens grunnlegger: «Arkin er smellvakker og stemningsfull illustrasjon i verdensklasse. Fengende, fargerik og følelsesladd, som de kjæreste animasjonsfilmene. Konseptet er sylskarpt, med sterk visuell identitet og ikonisk design.»

På Porsgrunn bibliotek skal Helge Lee lede seks ungdommer fra Henrys hus i arbeidet med å gjøre en hel roman om til en tegneserie. De skal møtes nesten hver mandag framover i et halvt års tid, og sammen skal de lære og mestre og tegne, tegne, tegne! De skal tegne digitalt, noen av dem for første gang. Porsgrunn bibliotek har, sammen med Sparebankstiftelsen DNB og Fylkesbiblioteket i Vestfold og Telemark, satt sammen en utstyrspakke som inkluderer iPader og elektroniske penner. Alle proffene tegner digitalt, og nå skal ungdommene i Porsgrunn lære av en av de beste.

Boka de skal jobbe med er altså Tyra T. Tronstads Flaggermusmusikk, en fabelrealistisk øko-thriller som vant Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2019. «Jeg er så rørt og glad over at Flaggermusmusikk får bli tegneserie på denne måten. Jeg er sikker på at H.L Phoenix og de seks leserne kommer til å utvikle fortellingen videre, og forme den med det de synes er viktig. Det er skikkelig stas for meg som forfatter å oppleve at andre tar materialet og bruker det videre. Jeg heier på dem, og gleder meg til å se hva de skaper», sier Tronstad.

Ingen har noen gang prøvd å gjennomføre et prosjekt som dette, og det blir spennende å følge det framover. «Jeg har trua», forteller prosjektleder Stian Omland ved Porsgrunn bibliotek. «Vi har samlet seks superflinke tegnere, de skal jobbe med den mest suverene læreren og kurslederen man kan tenke seg, og sammen skal de gi seg i kast med en av de aller flotteste ungdomsbøkene som er skrevet her i landet. Alt ligger an til at dette kan bli skikkelig stas.»

Flaggermusmusikk