Årets kulturpris gikk til kunstner Jonny Andvik

Under lørdagens kulturnatt ble det delt ut flere priser. Kulturprisen gikk til den ettertraktede og folkekjære kunstneren Jonny Andvik.

Prisen er en anerkjennelse for utført innsats, og/eller prestasjoner, men kan også tildeles med det formål å gi inspirasjon til videre innsats og utvikling. Prisen kan tildeles kunstnere, institusjoner, lag/organisasjoner eller enkeltpersoner hjemmehørende i Porsgrunn kommune.

Porsgrunn kommunes kulturpris har blitt delt ut årlig siden 1970, og består av 25 000 kroner og et diplom.

Kulturprisen ble delt ut under arrangementet Heder ved Ælva i Ælvespeilet, som var en del av Kulturnatt Porsgrunn 2022, 12. november.

Kulturpriskomiteen sier følgende om sin beslutning:

Årets kandidat er en opplagt kulturprismottaker.

Han har bodd og arbeidet i Porsgrunn i en mannsalder og har gjennom årene utviklet seg til å bli en ettertraktet og folkekjær kunstner med en stor produksjon.

MG 6094

Han arbeider innenfor et klassisk figurativt formspråk. Som sommerelev hos Odd Nerdrum (2001-2003) beskriver også han seg som kitschmaler med fortidens kunstmalere som inspirasjon og ideal. Som landskapsmaler arbeider han i en naturalistisk stil med naturskildringer og motiver både fra kysten, samt det rurale Telemark med sin vakre natur og unike kulturarv.  Andvik gjengir ofte historiske, lokale bygg og miljøer fra Porsgrunn og omegn. Som by-patriot og med omsorg for byens historie og bygningsmiljøer, initierte han i 2021 en innsamlingsaksjon til inntekt for Porsgrunn bymuseum og sjøfartsmuseet.  Å på denne måten bruke sin posisjon og sitt engasjement til fellesskapets beste står det respekt av.

Kulturpriskomiteen har bestått av;
Anders Rambekk, Lillian Elise Esborg Bergane og Kristian Leerstang (vara for Håkon Alseth Aafedt )

MG 6102

Andvik er født i 1966 i Porsgrunn. Her han har bodd og arbeidet i mer enn 30 år.

Tilfeldighetene ville, at samme dag som kulturpriskomiteen tok sin beslutning, kunne lokalavisene melde at kulturpriskandidaten skulle selge huset og flytte fra byen. Komiteen  konkluderte med at kulturprisen er en passende avskjedsgave til kunstneren og by-patrioten Jonny Andvik.

Vi gratulerer!

MG 5933