Alle mann på dekk under gårsdagens strømbrudd

Strømbruddet i områdene Vallermyrene og Eidanger søndag 7. januar og natt til mandag 8. januar, var dessverre mer omfattende enn man kunne ønske med rundt 20 minusgrader ute. Et trettitalls berørte innbyggere måtte tilbringe natten på hotell på grunn av kulda.

Nå er heldigvis strømmen tilbake.

Det er først og fremst en uheldig hendelse for de som ikke fikk strøm og varme, de timene det tok å feilsøke og reparere strømnettet. Det er også uheldig for de barnehagebarna og elevene som ikke kunne dra i barnehage og på skole i dag, på grunn av kalde bygg.

Kommunal beredskapsledelse ble satt i går kveld. Det ble samhandlet med nettselskapet Lede under hele hendelsen om konsekvenser, tiltak og informasjon.

Lede hadde masse mannskap på for å reparere skaden. Nødetatene, Røde Kors, kommunalt ansatte, hotellene, media og frivillige bidro til at dette gikk så bra som det gjorde.

De som i første rekke hadde behov for hjelp ble tatt hånd om, enten hjemme eller ved tilbud om varme og overnatting på våre hoteller.

Servicesenterets telefon ble bemannet for å svare ut spørsmål fra publikum. De som henvendte seg dit, fikk hjelp.

- Jeg vil takke alle for den innsatsen som ble lagt ned i håndteringen av dette, sier ordfører Janicke Andreassen.

- Det var mange i sving for at konsekvensene skulle bli så små som mulig. Det er godt å se at planverket vårt og samhandling fungerer når det gjelder, sier hun.