For deg som skal søke om bevilling

Serveringsbevilling

Planlegger du å starte et sted der det serveres mat, må du ha serveringsbevilling.  Det er mye som skal tenkes på og vi vil anbefale å gå gjennom E-guide for serveringsbransjen som finnes på Altinn.

Hvor lang tid tar det?

For faste bevillinger er behandlingstiden i kommunen beregnet til ca. 1–3 måneder. Det gis skriftlig svar om vedtaket.

Hvilke krav stilles?

• Bevillingen er knyttet til konkret adresse. Søkeren må ha godkjenning fra de kommunale bygningsmyndighetene for å kunne drive serveringsvirksomhet i lokalet.
  • Daglig leder må ha bestått etablererprøven.
  • Daglig leder må være over 20 år.
  • Serveringsloven stiller krav om uklanderlig vandel.
  • Tar du over et eksisterende serveringssted, må du søke om egen bevilling senest 30 dager etter at du inngikk avtale om overdragelse.

• Målsatte plantegninger med funksjoner
  • Dokumentasjon på bestått etablererprøve
  • Skatteattest på personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten
  • Skatteattest på firmaet som søker (bevillingssøker)
  • Aksjeeierbok
  • Leiekontrakt for næringslokaler
  • Arbeidsavtale (daglig leder) dersom han ikke er en del av eierskapet
  • Finansieringsplan.

Skjemaer for serveringsbevilling

Serveringsbevilling - Søknad

Skjenkebevilling

Du må søke om skjenkebevilling, hvis du driver et serveringssted som skjenker alkoholholdig drikk. Tar du over et eksisterende serveringssted, må du søke om egen bevilling senest 30 dager etter at du inngikk avtale om overdragelse.

Hvor lang tid tar det?

For faste bevillinger er behandlingstiden i kommunen beregnet til cirka 1–3 måneder. Du får skriftlig svar om vedtaket.

Porsgrunn kommunes behandling styres av lovverket, og alkoholpolitisk handlingsplan vedtatt av bystyret. Det samme gjelder hvordan bevillingene følges opp.

Hvilke krav stilles?

• Skjenkebevilling kan ikke gis alene, det må også foreligge en serveringsbevilling.
  • Det må utpekes en styrer med stedfortreder, som begge arbeider i virksomheten.
  • Alkoholloven stiller krav om uklanderlig vandel.
  • Styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven.
  • Styrer og stedfortreder må være over 20 år.
  • Har du bevilling og ønsker å gjøre endringer i driften, må du snarest søke kommunen om godkjenning. Du kan søke om utvidet bevilling for en enkeltanledning til arrangementer ved et sted som allerede har en alminnelig skjenkebevilling, f.eks. utvidet skjenkeareal.

• Målsatte plantegninger med funksjoner
  • Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve i alkoholloven
  • Skatteattest på personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten
  • Skatteattest på firmaet som søker(bevillingssøker)
  • Leiekontrakt for næringslokaler
  • Arbeidsavtale (daglig leder, styrer, stedfortreder)

Skjema for skjenkebevilling

Skjenkebevilling - Søknad

Skjenkebevilling for en enkeltanledning

Bevillingen gjelder for åpne arrangementer som festivaler, konserter, forestillinger og offentlige arrangementer.

Hvem må søke?

Det må søkes kommunen om skjenkebevilling. Ved større arrangementer som festivaler, må det søkes politiet om godkjenning av arrangementet. Det stilles også en del vilkår for gjennomføringen, mer informasjon om dette finner du her.

Hvor lang tid tar det?

For bevillinger som gis til enkeltarrangementer, har kommunen en frist på 8 uker.

Hvilke krav stilles?

• Det må utpekes en styrer med stedfortreder.
  • Bevillingssøker/styrer/stedfortreder må være fylt 20 år.
  • Det er ikke krav om bestått kunnskapsprøve.

Skjema for enkeltanledning

Skjenkebevilling for én enkeltanledning - Søknad

Endrede vilkår for én enkeltanledning - Søknad (Når søker allerede har skjenkebevilling)

Salgsbevilling

Butikker som skal selge alkohol må ha salgsbevilling. Salgsbevilling gjelder for alkoholgruppe 1 med høyst 4,7 volumprosent alkohol.

Hvilke unntak gjelder?

• Bensinstasjoner, storkiosker og kiosker kan ikke få salgsbevilling.

Hvor lang tid tar det?

For faste bevillinger er behandlingstiden i kommunen beregnet til cirka en-tre måneder. Det gis skriftlig melding om vedtaket.

Hvilke krav stilles?

Bevillingen gis til personen eller selskapet som har det økonomiske ansvaret for driften av butikken eller utsalget.

• Alkoholloven stiller krav om uklanderlig vandel.
  • Styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven.
  • Styrer og stedfortreder må være over 20 år.

• Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve i alkoholloven
  • Skatteattest på personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten
  • Skatteattest på firmaet som søker (bevillingssøker)
  • Aksjeeierbok
  • Leiekontrakt for næringslokaler
  • Arbeidsavtale (styrer, stedfortreder)

Skjemaer for salgsbevilling

Salgsbevilling - Søknad

Kunnskapsprøven

Styrere eller stedfortredere i virksomheter med salgs- og skjenkebevilling må ha dokumentert kunnskap om alkoholloven. Kravet oppfylles ved at du består kunnskapsprøven.

Her tar du kunnskapsprøven

Kunnskapsprøven i alkoholloven kan tas på Servicesenteret. Ta kontakt på 35 54 70 00 får å sette opp tid.

Pris for kunnskapsprøven

Før du avlegger prøven, må du betale et gebyr på kr 400. Det betaler du hos Servicesenteret på prøvedagen. Husk gyldig legitimasjon.

Læremateriell

Faglitteratur til prøvene kan bestilles på nettsidene til Vinn. Der kan du også kjøpe tilgang til en testportal for prøver.

Etablererprøven

Daglig ledere for serveringssteder må ha bestått etablererprøven. Prøven skal sikre at de ansvarlige har den nødvendige kunnskapen om økonomistyring og lovgivning, og er et krav ved søknad om serveringsbevilling.

Her tar du etablererprøven

Etablererprøve i serveringsloven kan tas på Servicesenteret. Ta kontakt på 35 54 70 00 får å sette opp tid.

Pris for etablererprøven

Læremateriell

Faglitteratur til prøvene kan bestilles på nettsidene til Vinn. Der kan du også kjøpe tilgang til en testportal for prøver.