Registrering på Nasjonalt ankomstsenter i Råde eller på registreringssenter på Gardermoen

Norge har innført midlertidig, kollektiv beskyttelse for flyktninger fra Ukraina (udi.no). Kollektiv beskyttelse betyr at UDI ikke skal vurdere behovet for beskyttelse individuelt, men gir ukrainere som flykter fra krigen i Ukraina og deres familiemedlemmer beskyttelse som en gruppe. Dette sikrer at ukrainere raskere får hjelpen de trenger. Midlertidig kollektiv beskyttelse gir ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Ukrainere som kommer til Norge nå, kan i første omgang få oppholdstillatelse i inntil et år. På asylinfo.no kan du lese om å søke beskyttelse i Norge.

Porsgrunn kommune oppfordrer også alle flyktninger fra Ukraina som har kommet til Porsgrunn kommune etter 24 februar 2022 om å registrere seg og søke asyl for å få D-nummer. Da må du/dere registrere deg/dere hos Nasjonalt ankomstsenter i Råde (politiet.no) eller på registreringssenter på Gardermoen. VIKTIG: Man må ta kontakt for å avtale registrerings tid på Råde. Se vanlige spørsmål og svar om registreringen (politiet.no).

Her får du informasjon om hva som skjer etter at du har søkt beskyttelse (udi.no).