Endring etter enklere prosess av «Reguleringsplan for Porsgrunn sentrum sør» og «Reguleringsplan for Down Town felt 6»

«Reguleringsplan for Porsgrunn sentrum sør», vedtatt i Bystyret 03.09.2015, med mindre endring vedtatt 03.03.2020 og 16.06.2020, samt «Reguleringsplan for Down Town felt 6», vedtatt i Bystyret 15.06.2017, er foreslått endret. Forslagsstiller er Scala Down Town AS ved plankonsulent Spir arkitekter AS.

Bakgrunn for endringen

Da reguleringsplan for Porsgrunn sentrum sør ble vedtatt i 2015, omfattet den både Down Town og omkringliggende områder. Planen la blant annet til rette for utvikling av Down Town med senterfunksjoner og boliger. Reguleringsendringen i 2017 omfattet kun Down Town og var skreddersøm til utbyggingsprosjektet som den gang var planlagt bygget.

Kundeadkomst til senteret ble regulert fra Kulltangveien og opp til et nytt parkeringsområde på taket, mens adkomst til østsiden av Down Town fra Linaaesgate/fv. 356 var forbeholdt varelevering, renovasjon, parkeringsanlegg for leietakere og beboere.

I forbindelse med etableringen av Franklintorget så Statens vegvesen/fylkeskommunen behov for en mindre endring av reguleringsplan for Porsgrunn sentrum sør. For at den planlagte, nye løsningen på Franklintorget og tilgrensende vegsystem skulle fungere godt og være trafikksikker, ble det vurdert som hensiktsmessig å forskyve adkomsten til Down Town utenfor selve torgområdet, slik at det ble kunne etableres et T-kryss. Endringen, som ble vedtatt i 2020, åpnet opp for trafikk fra Linaaesgate/fv. 356 til utendørs kundeparkering ved Down Town, frem til realisering av en senterutvidelse.

I perioden 2019-2020 ble Down Town renovert, og bygningsmassen oppgradert til ny standard, ved daværende eier Citycon Norway AS. Down Town ble i 2022 kjøpt av Scala Eiendom AS. Renovasjonen gjør at planene som var tenkt gjennomført i 2015/2017 ikke er rasjonelle, og forslagsstiller ønsker å tilpasse gjeldende planer til et justert utbyggingskonsept.

Beskrivelse av endringen

Endringene som foreslås er delt i tre hovedpunkter:

• Adkomst
  • Bygningsstruktur
  • Tak over eksisterende parkeringshus

Adkomst

Det foreslås å endre kjøremønster som illustrert under. Det innebærer blant annet at det åpnes for kundetrafikk mellom parkeringsanlegg på Down Town og Linaaes gate/fv. 356 i begge retninger. I trafikkvurderingen (vedlegg 8) er trafikkmengder her anslått å øke fra 950 kjøretøy per døgn (gjeldende regulering) til 1040 kjøretøy per døgn, en økning på ca. 9 %.

Det er det ikke lenger aktuelt med rampe opp til takparkering fra Down Towns hjørne mot Kulltangvegen, slik gjeldende plan legger opp til, og planen tilpasses dette. Samtidig styres varelevering inn Kulltangvegen og ut Tollbugata.

1
2

Videre legges det inn et rekkefølgekrav som sikrer opparbeidelse av rampe som kobler felt ST1 (kjøreadkomst til senteret fra vest) med plan 2 i det planlagte parkeringsanlegget.

Bygningsstruktur

Gjeldende plan legger opp til utbygging av Down Town som krever ombygging av eksisterende bygningsmasse med rampe til tak, takparkering og boliger over eksisterende senter. Etter renoveringen av Down Town er dette ikke lenger aktuelt. Det foreslås å justere enkelte feltgrenser og byggehøyder slik at en utbygging som illustrert under til venstre kan gjennomføres. Det innebærer at den planlagte utbyggingen i hovedsak skjer over eksisterende parkeringsareal. Nytt hovedgrep legger til rette for å bryte opp bygningsvolumet mot Porsgrunnselva, i tillegg til at det åpnes for saltak, med hensikten å oppnå god tilpasning til eksisterende omkringliggende omgivelser.

Illustrasjon som medfølger foreslått reguleringsendring
Illustrasjon fra gjeldende reguleringsplan

Tak over eksisterende parkeringshus

I forbindelse med utbyggingen mot elva, foreslås det at dagens takparkering kan overbygges med tak. Dagens fasade på parkeringshuset er tenkt oppgradert i forbindelse med tiltaket.

Dagens situasjon
Foreslått løsning med tak over dagens takparkering

Endringsforslaget innebærer at plankart for Down Town (planID 387) erstattes i sin helhet, og bestemmelsene for området sammenfattes i Porsgrunn sentrum sør (planID 383).

Endringene er nærmere beskrevet i vedlegg 1.

Innspill til planendringen

Eventuelle innspill sendes til Byutvikling på epost til postmottak@porsgrunn.kommune.no  eller pr. post til Byutvikling, Postboks 128, 3901 Porsgrunn.

Fristen er 16.05.2024

Har du spørsmål?

Ta kontakt med saksbehandler Hans Magnus K. Kristensen på epost hans.magnus.kasi.kristensen@porsgrunn.kommune.no.

Vedlegg

1. Forslagsstillers planbeskrivelse - forenklet prosess, datert 19.4.2024
  2. Forslag til endrede bestemmelser, datert 19.4.2024
  3. Forslag til endret plankart, datert 18.4.2024