Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Spør oss direkte!

Via nettprat eller sms.

Start nettprat »

Kulturhuset i Porsgrunn har 3-årsjubileum

I dag er det tre år siden Ælvespeilet hadde sin aller første forestilling. Det var Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival (PIT) som hadde gleden av å stå for den uoffisielle åpningen 10. juni 2013, med det actionfylte stykket Blam.

Publikum BlamÆlvespeilets kulturprogram har vært variert. Det har vært alt fra opera og ballet til rock og metal.

– Politikerne våre har vært tydelige på at Ælvespeilet skal legge til rette for at byens kulturliv møter byens innbyggere. Derfor er det viktig med et bredt tilbud til publikum, sier kulturhusleder Knut Inge Solbu.

Et levende kulturhus
– Ælvespeilet skal være et møtested for opplevelse for regionens innbyggere, og da er det hyggelige å se at vi i løpet av juni 2016 vil passere 100 000 solgte billetter med en total omsetning i billettsystemet på nær 20 millioner kroner.

Fra forestillingen BlamÆlvespeilet har en vesentlig del av sine besøkende på arrangementer som ikke er del av billettsystemet. Det gjelder barnehager og skoleklasser (over 35 000 besøkende i skoletid første tre år), kurs og konferanser og andre arrangementer med gratis inngang.

Kunsthall Grenland holder også til i Ælvespeilet. De også et høyt aktivitetsnivå.

Årets teaterfestival er rett rundt hjørnet. Grenland friteater har tyvstartet med Reisen til Venezia. Mange forestillinger er så godt som utsolgt. Samarbeidet med festivalen og Friteatermiljøet er viktig for kulturhuset.

Ælvespeilet Foto: Kavli BorgeKulturhuset vårt
– En viktig oppgave for Ælvespeilet har vært å bygge et kulturhus som innbyggerne kan kalle "Kulturhuset vårt!" og dette har vi stort fokus på, understreker Knut Inge Solbu.

– Det er viktig for oss at folk får et eierforhold til kulturhuset.

– Tallene viser at 70 prosent av de som kjøper billetter hos oss bor i Porsgrunn, mens 20 prosent bor i Skien. De resterende 10 prosent kommer utenbys fra. Videre viser tallene har at 50 prosent av billettene selges til folk som bor nærmere enn fem kilometer. Det betyr at vi når målsetting om lokalt fokus.

Kunst på ÆlvespeiletProfesjonelt og effektiv
Med nærmere 800 forestillinger på tre år, har Ælvespeilet har utviklet seg til et profesjonelt og effektivt kulturhus.

– Det er viktig med høy kundetilfredshet og det er viktig at de som jobber her på huset trives. Derfor er vi svært glade for å slå fast at vi har en gjennomsnittlig tilstedeværelse på 98,6 prosent for staben, i en krevende oppstartsperiode.

– Vi gleder oss til fortsettelsen. Vi vil fortsette å være et inkluderende kulturhus som legger vekt på å nå et bredt publikum i årene som kommer, avslutter Solbu.

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


print utSkriv ut