Slik fyrer du mest helsevennlig

Med høye strømpriser blir vedfyring stadig mer aktuelt. Vedfyring er kos, men visste du at det kan være skadelig for helsen din?

Rafael Leao Aabc C7PH4Y Unsplash 1 (1)

Vedfyring er en av de viktigste varmekildene for boliger i Norge, og med høye strømpriser blir vedfyring stadig mer aktuelt. Dessverre bidrar også fyringen til mye luftforurensning, og det kan gi konsekvenser for din helse.

Konsekvensene av vedfyring er utslipp av svevestøv og andre forurensende stoffer som kan være skadelige for helsen vår. På kalde dager kan høye konsentrasjoner av slike partikler i uteluften være et problem og om vinteren kan vedfyring være det største lokale bidraget til dårlig luft i byer og tettsteder. Også i hjemmet kan luften bli forurenset og dette kan føre til en rekke helseplager som astma, hodepine og trøtthet.

Slik fyrer du mest helsevennlig:

• Effektiv vedovn
    Bytt ut den gamle ovnen med en moderne, rentbrennende ovn. Moderne, rentbrennende peisovner har en etterbrenning av gassene. De utnytter energien i veden bedre og har et partikkelutslipp som er 75 % lavere enn utslippet fra en gammeldags ovn. I tillegg kommer også et lavere vedforbruk som vil spare både miljøet og lommeboka for ekstra utgifter.

• Bruk tørr ved
    For å unngå høyt partikkelutslipp når du fyrer er det viktig at veden er så tørr som mulig. Ved høyt brenselsforbruk kan partikkelutslippene øke 10 ganger ved over 20 prosent fuktighet.

• Tenn opp på toppen av veden, ikke under
    Når du tenner opp på toppen av veden, vil varmestråling varme opp veden som ligger under. Disse vedstykkene vil da begynne å avgi sine gasser. Ved å tenne opp på toppen, halveres partikkelutslippene fra skorsteinen. I tillegg utnyttes veden langt mer effektivt og du får billigere fyring.

Lær mer! Vedfyring og luftforurensning – Miljødirektoratet