Besøk fra Polen – samarbeid om keramikk og porselen

Denne uken besøker representanter fra Bolesławiec i Polen kommunen vår. Det er keramikk og porselen som står på agendaen.

Besøket er en del av en del av prosjektet "Polen og Norge på den europeiske keramikkruten: Inkludering av Bolesławiec og Porsgrunn i et internasjonalt samarbeidsnettverk mellom byer med keramiske tradisjoner".

Polenbesøk Porselensvandring 3000

Prosjektet, som gjennomføres i fellesskap av Boleslawiec kommune, Telemark museum og Keramikkmuseet i Boleslawiec, er samfinansiert av EØS-midler.

Porselensmuseet åpnet onsdag utstillingen «Keramikk dekorert med stempel og pensel». Utstillingen inneholder en presentasjon av keramiske fabrikker fra Boleslawiec-regionen.

Ordfører Klipper Snoren Til Porselensutstilling 3000
Ordfører, Rådmann, Kultur Og Fylkesvaraordfører 3000

Samarbeidsprosjektet består av to hoveddeler:

1. Boleslawiec skal restaurere og revitalisere det gamle Puckler-palasset, hvor et nytt keramisk museum er under etablering. Telemark museum bidrar med museal kompetanse på utstilling og formidling. Det er planlagt at museet skal åpnes under keramikkfestivalen i Boleslawiec i april 2024. Der vil porselen fra Porsgrunn bli utstilt for verden.
  2. Den andre delen av prosjektet har en bredere aktivitetsbasert tilknytning til keramikk. Det skal samarbeides om utstillinger, arrangement og utveksling av kulturarv og kompetanse.

Det er dette EU-prosjektet som har ført til at både Porsgrunn og Boleslawiec har blitt medlemmer i det internasjonale samarbeidsnettverket European Route of Ceramics.

Et trangt nåløye å komme gjennom, i godt selskap med bl.a. Delft i Nederland, Aveiro i Portugal og Selb i Tyskland.

Det var også dette EU-prosjektet og medlemskapet i den europeiske kulturarv-ruten som gjorde at partene fikk mulighet til å presentere sine keramiske varer på den internasjonale keramiske festivalen Argilla Italia 2022. Les mer om det HER

Polenbesøk Utstilling Forside 2000