Frivillighetsprisen til Rockeklubben i Porsgrunn

Lørdag kveld ble frivillighetsprisen delt ut under en konsert på Rockeklubben i Porsgrunn. Prisen gikk til konsertarrangøren som drives av frivillige med et brennende engasjement for kulturen.

Får pris for sitt frivillige engasjement
Leder i Utvalg for barn, unge og kultur, Vilde Berg-Nilsen, grep mikrofonen før den utsolgte konserten med Bokassa og Håndgemeng og overrasket alle med å dele ut frivillighetsprisen, bestående av et diplom og 25 000kr, til kveldens verter. Tove Nystrand i RiP tok imot prisen til full jubel fra publikum.

Vilde Berg-Nilsen deler ut prisen til Tove Nystrand i RiP. Foto: Jenny Fjørtoft

Rockeklubben i Porsgrunn (RiP) har siden oppstarten i 1990 vært en ikke-kommersiell konsertarrangør drevet av frivillige ildsjeler og musikkentusiaster.

«Vi har alltid hatt fokus på at konserter skal være for alle, og dermed holdt både billettpriser og aldersgrense så lave som mulig.» sier leder av RiP, Heidi Bekkevold. «RiP er og skal være et lavterskeltilbud og jobber for et åpent og inkluderende miljø. Her er alle velkomne!»

«Landets absolutt beste konsertsted»
RiP er en scene for de store artistene, men enda viktigere også en scene for de lokale artistene og spennende fremadstormende nye artister.

RiP har et variert helårsprogram satt sammen av kjennere. Klubben nyter stor annerkjennelse i rockemiljøer både nasjonalt og internasjonalt. Her kan vi trekke frem at Kristopher Schau gjentatte ganger har omtalt RiP som landets absolutt beste konsertsted.

Lokalt gir det oss attraktivitet, særpreg, mangfold og et pulserende kultursentrum i Porsgrunn.

«Vi prøver i stor grad å gi unge, lokale talenter muligheten til å opptre som oppvarming for nasjonale og internasjonale artister.» sier Heidi Bekkevold. «Vi har også et stort fokus på å gi barn og ungdom konsertopplevelser med både internasjonale og nasjonale artister på en profesjonell og unik scene.»

Rockeklubben i Porsgrunn arrangerer musikkQuiz annenhver tirsdag. I 2023 har de fokusert på å skape mer kultur i kjelleren sin ved å samarbeide med andre for å arrangere kurs og workshops rettet mot band og artister, for å styrke musikkmiljøet i Grenland.

Lidenskap og fellesskap
Leder Heidi Bekkevold forteller om frivilligheten i Rockeklubben.

«Alle styremedlemmer, plakatopphengere, plakatdesignere, hospitalityansvarlige, markedsføringsansvarlige, dørvakter, bartendere, lyd- og lydteknikere, bookingansvarlige, søknadsskrivere og ‘vaktmestere’ og ‘renholdere’ jobber helt frivillig. Noen har vært med oss i tjue år, noen i fire, fem, seks år og noen er helt ferske hos oss. Etter feiringen av vårt jubileum har vi fått en fantastisk oppblomstring av antall frivillige og møter en utrolig dedikert og flink gjeng mennesker som ønsker å bidra! Vi bestreber fortsatt å servere hjemmelaget middag til artistene våre, i hyggelige og hjemmekjære omgivelser, og har fortsatt privat overnatting. Alt i alt er vi i dag rundt 70 frivillige som driver klubben, musikken og konsertopplevelsene frem.»

De frivillige har skapt et sterkt fellesskap innad i klubben, noe som smitter over på artister, publikum og et stort musikkmiljø langt utenfor Porsgrunn og rockemusikkens grenser.

«De siste årene har mange av våre faste teknikere vokst seg ut av klubben og livnærer seg nå av den kompetansen de har bygd hos oss gjennom flere år som lys- og lydteknikere. Vi er utrolig stolte av å kunne være med på å skape kompetansepersoner i kulturbransjen!» avslutter Bekkevold.

I 2006 mottok RiP Porsgrunn kommunes kulturpris.

I 2018 fikk RiP den ultimate anerkjennelsen i bransjen, da kolleger i Norske Konsertarrangører (NKA) stemte fram Rockeklubben i Porsgrunn som Årets Helårsarrangør.

Mottaker av Porsgrunn kommunes frivillighetspris for 2023 er Rockeklubben i Porsgrunn.

Porsgrunn kommunes frivillighetspris tildeles hvert år en organisasjon, eller enkeltperson, som har utmerket seg med frivillig engasjement til beste for kommunens innbyggere.

Vi gratulerer!

Vilde Berg-Nilsen. Foto: Jenny Fjørtoft